Bezoek aan FOD Sociale Zekerheid

Op 17 november 2017 brachten we met het tweede jaar Office Management

een bezoek aan de Finance Tower in Brussel waar het FOD Sociale Zekerheid gevestigd is.
Het FOD Sociale Zekerheid is de Belgische stem inzake sociaal beleid op nationaal en internationaal vlak. Voor particulieren zorgen zij voor de toekenning van een aantal sociale rechten zoals bij voorbeeld uitkeringen voor personen met een handicap.

Het FOD is een rolmodel voor het Nieuwe Werken.

Bedrijfsbezoek Integrated Facility Manangement

In het kader van Integrated Facility Management brachten we met de studenten van het derde jaar Office Management een leerbezoek aan NNOF Nearly New Office Furniture en D&C Services.

De bedrijven NNOF en D&C Services zijn vanuit de invalshoek van Facility Management om meerdere redenen interessante bedrijven.
Hieronder vind je alvast een sfeerbeeld van onze dag.

Bedrijfsbezoek Tour & Taxis: Facility Management & General Services

Op maandag 30 oktober brachten de studenten van het 2e jaar Office Management een geleid leerbezoek aan Tour & Taxis.

Het bedrijvencentrum Tour & Taxis is vanuit de invalshoek van Facility Management om meerdere redenen een interessante site.
Aan volgende aspecten werd extra aandacht geschonken.

  1. Welke aspecten van ‘duurzaam ondernemen’ ontdek je tijdens het bezoek van het bedrijvencentrum?
  2. Hoe slaagt Tour & Taxis volgens jou erin hospitality en gastheerschap te realiseren ten aanzien van externe en van interne klanten?
  3. Welke plaats krijgen volgens jou in het ruimtebeheer respectievelijk centrale en decentrale voorzieningen?
  4. Op welke trends en ontwikkelingen ben je van mening dat het bedrijvencentrum inspeelt of zelfs vooruitloopt?

Sandrine@work

Hey, beste mede-bloggers !
 
Laat ik mij even voorstellen: ik ben Sandrine Van de Velde en 3de jaars Office Management werkstudent.
 
Ik werk al jaren voor hetzelfde bedrijf en probeer onze gedelegeerd bestuurder bij te staan in zijn dagelijkse taken en beslommeringen. Hij is ondertussen al de 3de manager die ik bijsta.
 
Het bedrijf, de firma VSE NV (afkorting van Verkeer Signalisatie & Elektronika – ja toch wel met een k- ),  is gespecialiseerd in het onderhouden, installeren en in dienst stellen van diverse elektrische en elektronische installaties op de weg maar ook in tunnels, in metrostations, op de naderingsbanen van de luchthavens en op bruggen en sluizen. Wij werken hoofdzakelijk voor de overheid en meer specifiek voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
 
Wie veel in Brussel vertoeft zal zeker ons logo herkennen, één van onze grootste contracten is het onderhouden van alle driekleurige lichtsininstallaties (in de volksmond “de rooie lichten”) en de wegentunnels in Brussel.
 
Het filmpje is een algemene voorstelling van het bedrijf. Vergeet je geluid niet aan te zetten!
 
Veel kijkplezier.
 
Sandrine Van de Velde
 

Stage bij VRT Brand Extensions

Pour mes études d’Office Management, je fais un stage pendant 3 mois chez VRT (Vlaamse Radio- en Televisieomroep). La Radio-télévision belge de la Fédération Flamande est une entreprise publique autonome à caractère culturel. Active en télévision (één, Canvas, Ketnet, Sporza), en radio (Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, Klara et MNM), sur le web (De Redactie.be) et les réseaux sociaux, la VRT est un acteur de sa communauté et moteur d’expression et d’épanouissement de ses publics.

Mon stage est au département VRT Brand Extensions. Ce département a trois activités principales en ce moment ; le merchandising, organiser des évènements et le service ‘Ooit gemist’. VRT Brand Extensions perçoit des revenus grâce à l’exploitation des dérivés des programmes, tels que les revenus des ventes de DVD’s et de livres, les revenus provenant des événements et des revenus de l’offre à la demande (=Ooit Gemist).

Pendant tout mon stage j’aide à organiser l’évènement ‘Thuisdag 2017’ qui se déroulera le 27 mai au Domaine Provincial Puyenbroeck à Wachtebeke.

Ceci veut dire que j’aide à développer l’évènement et de lui donner forme. Mes tâches sont très variées. D’un côté je m’occupe du développement de la campagne de communication, qui contient les publicités sur radio et télévision et de l’autre côté je m’occupe de toutes les préparations du Thuisdag. Entre autres contacter les fournisseurs, créer des scripts et des feuilles d’appel, assister aux réunions avec les différentes parties, faire le suivi des affaires en court avec les associés,…

J’ai choisi ce stage parce que je voulais avoir un aperçu de ce qui est le monde de l’évènement. Jusqu’à maintenant j’adore ce que je fais et j’apprends tous les jours quelque chose de nouveau. Mes points forts sont ma résistance au stress, ma flexibilité et une bonne organisation, par contre mon incertitude et mon côté perfectionniste sont encore des points à travailler. Le reste de mon stage, je vais essayer d’améliorer mes points faibles en demandant plus de feedback à mes collègues et en étant satisfaite du bon travail accompli.

 

Hoe ziet mijn werkdag er volgend jaar uit?

bron: http://www.azsintmaarten.be/Algemene-ziekenhuizen/Nieuwbouw/Foto’s-en-film.html

Ik werk in het AZ Sint-Maarten als ‘medewerker onthaal en patiëntenadministratie’. In mijn vorig blogbericht heb ik mijn takenpakket en werkplek kort toegelicht.

Hoe mijn werkdag alsook mijn takenpakket eruit ziet, is afhankelijk van de plaats waar ik die dag ben ingeroosterd. Ofwel aan de balie, ofwel aan de inschrijvingen. We werken met een variabel uurrooster, vandaar begint mijn werkdag telkens op een ander tijdstip. Dit kan om 7u00 of om 9u30 ’s morgens zijn, maar ook om 12u00, enz.

Maar wat de meesten onder ons vandaag bezighoudt, is hoe onze werkdag er volgend jaar uitziet.

In oktober 2018 verhuist het AZ Sint-Maarten naar het nieuwbouwziekenhuis in Mechelen. Niet alleen de werkplek gaat veranderen maar ook het takenpakket en de uurroosters.

Hoewel ik mijn job als onthaalmedewerker heel graag doe, heb ik in het nieuw ziekenhuis toch gekozen voor een andere functie.

Tijd voor iets nieuw!

Ik heb gekozen voor de functie van ‘medewerker zorgondersteunde administratie’. Dit houdt in dat je als administratieve kracht wordt ingezet op verschillende hospitalisatiediensten.

Het is nog een maand in spanning afwachten tot onze keuze al dan niet wordt bevestigd. Ik ben alvast benieuwd hoe een werkdag als administratief medewerker op een hospitalisatiedienst eruit ziet!

 

Een stage lopen in FIS global

 

This year I have the opportunity to do my internship in FIS Global. The building I’m doing my internship is situated in Diegem de Kleetlaan 6A. It used to be called clear2pay but was then  taken over by an American CEO and thus became known as FIS Belgium. This international company exists in different entities and is spread virtually around the globe. The main specialty of FIS is developing banking software on a grand scale for the banking sector. Evidently 80% of its employees are composed of IT specialists. I work with the remaining 20% (HR, finance, reception,..).

My tasks are mainly at the reception. As there is a shortage of employees for the reception, my internship came as most opportune. This might seem like a simple position to take, but the tasks of a receptionist are vast and seemingly never ending. Working at the reception gives me the opportunity to work on matters such as:

  • picking up the phone
    arranging meetings
    sending emails
    placing orders
    sorting the mail
    providing visitors with guidance and a visor badges if necessary

Sometimes I also get some work from the HR sector like updating the databases and filling out insurance files. I won’t go into much detail about my HR tasks since we are expected to follow a strict privacy policy.

The good thing about this internship is that I get the opportunity to work on my strong points (which I believe are languages and communication) and my negative point (which is organizing). I highly doubt I’ll completely overcome my negative point, but I do believe FIS is pointing me in the right direction. But the thing I’m most pleased about is how I got to know myself during these 3 weeks. Especially working at the reception and observing gave me some much needed perspective, not only on the work environment but also life in general. Well when I say perspective I don’t necessarily mean clarity, quite the opposite actually. I started to ask myself some questions. Is working in this position really what I want out of life? Or do I want something I don’t know, let’s say more fulfilling? Something more suited for my particular talents perhaps?

I’ll be precise and say that there is nothing wrong with being a receptionist or working at HR. Sometimes it is hard to admit you’re not made for something but I’m nevertheless very thankful for my internship, as it is through great internal struggle that we are able to learn and grow as an individual.

 

 

Mise en place

Ik liep stage bij Mise en place. Dit is een leuke interimkantoor.Het was een leuke ervaring. Ik heb heel veel nieuwe dingen geleerd. Ik ben best verlegen en durfde niet snel de telefoon op te nemen. Maar na een tijdje ging het vanzelf. Ik leerde er veel nieuwe mensen kennen. Mijn stage voldeed zeker aan mijn verwachtingen ik heb veel bijgeleerd. ik werd telkens geconfronteerd met mijn minder goede eigenschappen. Zoals Frans spreken dat was moeilijk maar ik deed het wel. Ik heb een positieve evolutie gemaakt. Doordat ik verschillende opdrachten kreeg hield ik mezelf altijd bezig. Het voelde nooit as eentonig werk. Mijn takenpakket was zeer ruim archiveren deed ik niet echt. Telefoneren deed ik iedere dag. Mails schrijven ook af en toe. Studenten plaatsen op bepaalde jobs was ook een van mijn taken.

Ik had 1 stagementor maar eigenlijk hielp iedereen mij in het kantoor. Ze waren allemaal begeleiders die me verschillende dingen leerden

3 super leerrijke weken

 

Voorstelling stageplaats: Adecco

Ik heb mijn stage gelopen op de AFC-center Dienstencheques in het hoofdkantoor van Adecco in Groot-Bijgaarden te Brussel. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik mij wou verdiepen in de wereld van Human resources.

Better work, better life

Adecco ontstond in het jaar 1996 door de fusie van twee toen bestaande rekruteringskantoren. Namelijk het Zwitserse Adia en het Franse Ecco. Door deze woorden samenvoegen werd de huidige Adecco ontstaan.

Adecco heeft trouwens doorheen de jaren grote voorruitgang gemaakt wat betreft het inspelen op de arbeidsmarkt en is intussen uitgegroeid tot een internationale gerespecteerde onderneming.

Daarnaast staat Adecco erom bekend om zich sterk te richten op het personeel en dit is iets wat mij tijdens mijn stage ook zeker is opgevallen. Dit kon ik afleiden uit de kernwaarden van Adecco. Het was dan ook geen verassing om te horen dat ze al 3 jaar achter elkaar de Great Place To Work award gewonnen hebben.

Great Place to Work-enquête, is een grootschalige enquête onder werkgevers in de EU voor wie de werknemers centraal staan in hun bedrijf.

Ik kan dus besluiten dat ik uit mijn stage veel heb bijgeleerd en vooral bestaande competenties heb kunnen versterken die mij als toekomstige officemanager ongetwijfeld nog van pas zullen komen.

Vooral de ontspannen bedrijfsfeer die binnen Adecco heerst en de waarden van de organisatie zorgde ervoor dat ik iedere dag met veel zin naar Adecco ging.

Tuesday, Pizzaday?

Hamza Benabid.

Een nieuwe uitdaging als receptioniste bij Redevco Retail Belgium.

Als nieuw Officemanagement student heb ik besloten om dit jaar ervaring op te doen in het vak. Ik werkte in het voorjaar als receptioniste bij Buyle Legal, een internationaal advocate bureau in Elsene en ik ben vanaf augustus een nieuwe uitdaging aangegaan als receptioniste en administratieve medewerkster bij Redevco Retail Belgium.

Redevco staat voor Real Estate Development Company. Redevco is een Internationaal vastgoedbedrijf dat eigenaar is van zowat alle gebouwen in ons land waaronder: Inno Galerij, Zara, Sephora, Carrefour, Médiacité en nog meer.

SEPHORA Champs-Élysées

Média cité te Luik

Het bedrijft beheert een van de groots vastgoedportefeuille in België hier vind u het portfolio van het bedrijf terug. Ik ben dol op de vastgoedsector, ik ben graag op de hoogte van hoe alles te werk gaat van het tekenen van een contract om een nieuwe franchise op te stichten tot de development van het gebouw en de property en bij dit bedrijf krijg ik mijn dagelijkse dosis aan informatie.

Ik werk voornamelijk aan de receptie, hier voer ik 90% van mijn taken uit. Hierbuiten hou ik mij bezig met extra taken in het gebouw. Ik en mijn collega’s zijn het visitekaartje van het bedrijf ons uitstraling, manier van werken en omgaan met de klanten zet de toon. Mijn taken zijn vooral:

  • Het verzamelen en beheren van gegevens zoals bijvoorbeeld klantenbestanden
  • Het klasseren van documenten of gegevens
  • Aannemen van telefoons
  • Brieven en facturen opmaken en verzenden

Deze taken gecombineerd kunnen soms overweldigend zijn, daarom werken we altijd met minstens twee collega’s aan de receptie zodat de ene collega altijd voor de andere kan inspringen op drukke momenten. Het is dus belangrijk om nauwkeurig te werken, een goede teamspeler en vooral zeer klantgericht te zijn.

Het is verrijkend om in dergelijke grote internationale bedrijven te mogen werken en ervaring op te doen. Hopelijk krijg ik de kans om in de toekomst grotere verantwoordelijkheden op te nemen in andere meer bekende en invloedrijke multinationale bedrijven.