Bedrijfsbezoek Tour & Taxis: Facility Management & General Services

Op woensdag 17 oktober brengen we in het kader van Facility Management & General Services een geleid leerbezoek aan Tour & Taxis vanaf 10h00.

We komen samen in het Noordstation om 9h20 in de inkomhal aan de hoofdingang, richting WTC, Simon Bolivarlaan en Koning Albert II-laan (zoek de Starbucks Coffee Shop). We begeven ons dan samen in groep naar de locatie van Tour & Taxis.

Ik suggereer je ter voorbereiding van het bezoek de uitgebreide en aantrekkelijke website van dit bedrijvencentrum te consulteren.

Het bedrijvencentrum Tour & Taxis is vanuit de invalshoek van Facility Management om meerdere redenen een interessante site. Ik suggereer je tijdens het bezoek aandacht te schenken aan volgende aspecten:

  1. Welke aspecten van ‘duurzaam ondernemen’ ontdek je tijdens het bezoek van het bedrijvencentrum? Welke aspect van duurzaamheid is sterk aanwezig in gebouwbeheer van deze site?
  2. Hoe slaagt Tour & Taxis volgens jou erin hospitality en gastheerschap te realiseren ten aanzien van externe en van interne klanten?
  3. Welke plaats krijgen volgens jou in het ruimtebeheer respectievelijk centrale en decentrale voorzieningen?
  4. Op welke trends en ontwikkelingen ben je van mening dat het bedrijvencentrum inspeelt of zelfs vooruitloopt?

Jan Alen

 

Stage bij de politieke partij Ecolo-Groen

Logo fractie Ecolo-Groen

Als tweedejaarsstudent Office Management aan de Erasmushogeschool Brussel, kregen we de opdracht om in het kader van het opleidingsonderdeel “STAGE en POP” een stageplaats te zoeken. Aldus heb ik zes weken stage gelopen, van 19 februari t.e.m. 30 maart 2018, voor de politieke fractie Ecolo-Groen van de Kamer van Volksvertegenwoordigers in het Federaal Parlement op het secretariaat van de fractie. De fractie EcoloGroen is een samenstelling van de politieke partij Ecolo en de politieke partij Groen. De twee partijen besloten om als een eenheid op te komen in het Federaal Parlement.

Na een vergadering van de fractie

Ik keek er naar uit om er een beeld te krijgen over hoe ons democratische staat werkt, en hoe een politieke partij functioneert in ons parlement. Ik wou meer weten over de visie en waarden van de fractie, en zien hoe ze aan de maatschappelijke problemen willen remediëren. Vervolgens, wou ik alles wat ik tijdens mijn opleiding al geleerd heb, in praktijk brengen. Via deze stage, wou ik mezelf beter leren kennen, nieuwe kwaliteiten ontdekken en gekende kwaliteiten verbeteren, om zo meer zelfvertrouwen te krijgen.

De belangrijkste taken uit mijn takenpakket waren taken gelinkt met het organiseren van   evenementen. Meetsal was mijn rol puur ondersteunend. Ze hebben me ook de opdracht gegeven om een evenement zelfstandig te organiseren, namelijk een colloquium over de hervorming van het vennootschapsrecht.  Verder heb ik een persbericht mogen vertalen van het Nederlands naar het Frans, die later ook gepubliceerd werd in ‘Le Soir’.

Ik ben heel dankbaar om de kans gekregen te hebben om stage te lopen bij de fractie Ecolo-Groen. Alles was super goed georganiseerd. De mensen waren allemaal heel vriendelijk en stelden me meteen op mijn gemak. Het was een heel leerrijke stage waar ik heel veel voldoening uitgeput heb. 

Mijn stage bij Cinéart

Cinéart is een onafhankelijke filmdistributeur. Ze kopen filmrechten aan en brengen die in bioscopen uit, in televisieprogramma’s en in vorm van dvd en dergelijke. Ik heb voor verschillende afdelingen bij Cinéart als jobstudent gewerkt. Dankzij de verschillende afdelingen, leer ik altijd iets bij. Dit jaar heb ik de kans gekregen om stagiaire te zijn in een nieuwe afdeling, namelijk de programmatie-afdeling.

Het bedrijf bestaat al 8 jaar in Nederland en iets meer dan 40 jaar in België. Om de 40ste verjaardag te vieren hebben ze een reeks van avant-premières georganiseerd. De avant-premières vonden plaats in de bekendste bioscopen en festivals van België. Bioscopen zoals Kinepolis Antwerpen en Brussel, UGC De Brouckère en andere bekende bioscopen. Festivals zoals het filmfestival van Oostende, Namen en Gent. Dit jaar hebben ze met behulp van andere partners een bioscoop aangekocht in Brussel. Cinéart koopt verschillende filmgenres aan zoals jeugd- en onderwijsfilms, drama, komedie en nog veel meer. 

Bij Cinéart worden veel evenementen georganiseerd. Een Office manager kan perfect meehelpen met de opbouw van een evenement. Vooral dankzij zijn organisatie-skills en het feit dat een Office manager zeer planmatig werkt. Dankzij het organiseren van evenementen, het kiezen van verschillende filmgenres en uitgebreide collecties heeft Cinéart een groot publiek bereikt. Bij cinéart worden veel evenementen georganiseerd. Een Office manager kan perfect meehelpen met de opbouw van een evenement. Vooral dankzij zijn organisatie-skills en het feit dat een Office manager zeer planmatig werkt.

Het is de laatste…

De opleiding Office Management duurt 3 jaar en wilt dus zeggen, 3 stageperiodes. Als derdejaarsstudente is dit dus mijn laaste stageperiode voordat ik afstudeer. Deze stageperiode duurt 3 maaden. De juiste keuze maken voor een stageplaats is dus cruciaal. Hierdoor ben ik bij Excelsia terechtgekomen.

Wie is Exselsia? 
Ze maken deel uit van Tempo-Team Professionals. Dit klinkt al iets bekender doordat Tempo-Team een uitzendbureau is. Exselsia is gespecialiseerd in de receptie. Wanneer een bedrijf beslist om de receptie te outsourcen, kunnen zij hierbij helpen. De organisatie bestaat uit 4 teams. Eerst hebben we het organisatieteam. Zij zorgen voor de wekelijkse planning, contracten, administratie, opleidingen en noem maar op. We hebben ook een team op de baan dat zorgt voor een goed contact met de klant, handleiding aan de receptie en is ook een contactpersoon gelinkt aan een bepaald(e) bedrijf/bedrijven. Daarna hebben we de vaste receptionnisten die voor Exselsia in een bedrijf werken. And last but nos least, de vliegende receptionisten. Zij zijn als het ware bijna het belangrijkste deel. De vliegende receptionisten staan in bij afwezigheid, ziekte of wanneer er nog geen vaste receptioniste werkt. 

Maar van welk team maak ik nu deel uit? 
Tijdens deze stageperiode maak ik deel uit van het admin-team en het team op de baan.

Welke taken kreeg ik?
Mijn takenpakket begon beperkt maar werd al snel uitgebreid. Eerst en vooral stond ik in voor het onthaal zowel telefonisch als fisiek. Hier kwam dan ook het beheer van zendingen, vergaderzalen, parkeerplaatsen, kantoormateriaal en noem maar op bij. Alles wat beheerd kon worden, deed ik. 

Mijn project?
Elke receptie krijgt een handleiding. Deze wordt op maat gemaakt zodat zowel de vaste receptioniste als de vliegende receptioniste hier gebruik van kan maken indien nodig. De handleidingen worden vooral gebruikt wanneer iemand opgeleid wordt. Doordat hierin alle cruciale informatie over het bedrijf en de receptie staat, zou je zelfs zonder opleiding aan de receptie kunnen werken. Het is belangrijk dat de handleiding gedetailleerd en duidelijk is. Je moet jezelf plaatsen in een persoon die niets afweet van deze receptie. Op deze manier ontwerp je een handleiding/manual dat iedereen begrijpt. In de handleiding staat uitgelegd van hoe je de receptie moet openen, welke programma’s je nodig hebt, je taken voor de hele dag tot de sluiting. 

Er bestaat geen beter voorbeeld van hoe een receptie eruit ziet als ikzelf aan de receptie bij één van de klanten. 

 

Conclusie? 
Wel, ik ga de stageperiodes missen. Het is een unieke kans om jezelf te ontwikkelen en bij te leren tijdens je studies. Een stageperiode van 3 maanden lijkt lang, maar hierdoor besef je wat het is om elke dag te gaan werken. Je wordt voorbereid op de arbeidsmarkt en niet een klein beetje. Geniet van elke dag als student op de campus. Weet ook dat de opleiding Office Management aan de EhB vele opportuniteiten aanbied. Je hebt geen afstudeerrichting waardoor je zelf kan kiezen welke weg je inslaat na je studies. Mijn weg? Ik ben een trotse Office Manager. 

Beoordeel je succes naar hetgeen je moest opgeven om het te bereiken.

 

 

Mijn stage bij Novotel Brussels Airport

Hallo iedereen

Ikzelf, Anass Frihi, zou graag mijn ervaring met jullie delen en daarom post ik dit blogbericht zodat jullie een uitgebreider beeld te krijgen over mijn stageplaats. Ik liep stage bij Novotel Brussels Airport. Dit hotel ligt in de Leonardo Da Vincilaan 25 Zaventem, op nog geen 2km van de internationale luchthaven.

Ideaal voor mensen die willen uitrusten van een lange vlucht, genieten van een weekendje of er gewoon tussenuit willen. Het biedt een hammam, een fitnesscentrum, een restaurant en een bar. De kamers zijn ruim en modern ingericht, voorzien van een regelbare airconditioning, Wi-Fi en een thee-koffieapparaat. Verder hebben ze ook een badkamer met een douche, een  bad en een toilet.

Mijn taak was het ondersteunen van de F&B-manager (Food&Beverage) in haar dagelijkse taken en controles. We moesten ervoor zorgen dat alles goed en volgens plan verliep zodat het budget overeenkwam met de inventaris. Mijn taken waren vooral organisatorisch en ik voelde dat ik samen met de F&B-manager de onmisbare spil van het departement was. Ze behandelde me als een echte collega. Na een paar vragen mocht ik al zelf beslissingen maken, ze vertrouwden mij.

In het hotel word er veel Frans gesproken. Buiten mijn stagementor zijn alle werknemers Franstalig. Ze waren allemaal vriendelijk met mij, een teamsfeer heerste in het hotel. Ik zou deze stageplaats aan iedereen aanraden. Je leert er veel bij, collega’s zijn zeer behulpzaam en verbeteren je indien nodig. Wanneer je de opdrachten onder de knie hebt, laten ze je zelfstandig beslissingen nemen en ze behandelen stagiairs als volwaardige collega’s.

https://www.accorhotels.com/fr/hotel-0467-novotel-brussels-airport/index.shtml

Novotel by night.

De deelname aan de 20km van Brussels voor een goed doel

Ik werk als Officemanager voor BlackRock, dat is een internationale financiële instelling, en wij hebben een jaarlijkse traditie om iets terug te doen voor de bevolking in de vorm van vrijwilligerswerk of een donatie.

Dit jaar hebben wij gekozen om een donatie te doen, maar ook tevens een teambuilding, een goede inspanning bewerkstelligen voor een aantal collega’s. Wij hebben meegedaan aan de 20 km van Brussels en iedereen kon ons financieel ondersteunen met een bijdrage voor het aantal gelopen kilometers van onze groep.

De directie heeft ook besloten dat het bedrag dat wij uiteindelijk zouden ophalen verdubbeld zou worden. Wij hebben in totaal rond 4.000 euro’s opgehaald.

Ons gekozen doel was het ‘Maison d’Enfants Reine Marie-Henriette ASBL’, Het huis van de kinderen. De beheerders zijn mevrouw Pascaline Lemaire en de heer Dominique van Remoortel.

In het centrum van Brussel, werd de ’Children’s Home’ Koningin Marie-Henriette VZW, opgericht in 1863 en is ook bekend onder de naam van “De Pijl”. Het verwelkomt en begeleidt kinderen van 0 tot 14 jaar (18 jaar voor kinderen in moeilijke gezin), veel van de gezinnen verkeren in grote moeilijkheden van welke aard dan ook.

Het Huis van de Kinderen van vandaag, bestaat uit 6 verschillende afdelingen die op dezelfde plek werken in nauwe samenwerking:

De diensten zijn goedgekeurd door de Federatie Wallonië-Brussel in het kader van het decreet van 4 maart 1991 met betrekking tot jeugdhulp (www.aidealajeunesse.cfwb.be):

De Heck (S. A. A. E.)

Springplank (S. A. I. E.)

De Pertuis (C. O. O.)

Het Huis van de Kleine (S. A. A. E.)

Deze diensten zijn onderworpen aan de naleving van de code of ethics van de Jongeren (www.deontologie.cfwb.be)

De Naschoolse opvang van de Pijl

De Crèche van de Pijl

Ongeveer 200 kinderen zijn aan het Huis toevertrouwd en zij verblijven in kleine eenheden en zo’n 140 mensen werken er in multidisciplinaire teams.

Verdere informatie over deze Brusselse project vindt u op

http://www.lafleche14.be/

La Flèche – Maison d’Enfants Reine Marie-Henriette asbl
Rue de la Flèche 14
1000 Bruxelles

Tél. : 02 203 30 92
Fax : 02 203 42 82

Email : info@lafleche14.be

 

Studentenwerk bij SilverTie Brussel

 

Als student heb ik voor  het horeca bedrijf SilverTie gewerkt. Het is een bedrijf dat getrainde kelners op verschillende events levert. Ik heb een kans gehad om op verschillende festivals, bedrijfsfeesten, stadsfeesten of expo’s te werken. Ik heb ook veel tijd doorgebracht met mijn projectbegeleider – Laura De keerstmaeker. Zij behandelt de planning van honderden studenten, neemt de contacten op met externe klanten, lost vaak organisatieproblemen op. Ik kon ook gratis veel evenementen, festivals en expo’s bezoeken. Via SilverTie heb ik voor veel bedrijven gewerkt zoals: Colryut, The Street Food Company, Jeroen Storme Restaurant, Twice, Ghent Marriott Hotel, Gaurment Event Club Brugge, Brussels Expo en meer. Nu heb ik al paar voorstellen gekregen om in de bureaus van deze bedrijven mijn stage te lopen.

 

 

Mijn stage bij het UZ Brussel

Beste lezer

Dit academiejaar heb ik stage gelopen bij het UZ Brussel.
Een Nederlandstalig universitair ziekenhuis dat in het noorden van Brussel is gelegen naast de ring te Jette. Het ziekenhuis is makkelijk te bereiken via de snelweg of met de bus en binnenkort tevens ook de gloednieuwe tram 9 van Simonis naar het UZ. Het ziekenhuis telt ongeveer 850 bedden en heeft meer dan 50 000 consultaties per jaar. Zowat alle takken van de gezondheidszorg zijn hier te vinden.

Ik liep stage bij de dienst KIO-consultaties. KIO staat voor Kassa-Inschrijving-Opnames. Zoals de afkorting al zegt bestond mijn taak er dus voornamelijk uit om mensen in te schrijven, gegevens bijwerken en wegwijs maken doorheen hun traject in het ziekenhuis. 

Ik start ’s morgens telkens om 8u. Ik groet mijn collega’s en begin meteen te werken.
Eventjes aanmelden op het KWS en het kassasysteem en dan kunnen we beginnen.
De patiënten hebben hun identiteitskaart meestal al klaar waardoor ik heel snel informatie kan oproepen uit de database. Bij elke consultatie verifieer ik ook nog eens of alle gegevens nog wel up-to-date zijn, zoniet, dan pas ik ze aan. 

Als dat allemaal in orde is, print ik een aanmeldingsformulier aan waarop staat bij welke dokter en dienst de patiënt een afspraak heeft. Wij gebruiken in het UZ Brussel een routenummersysteem in plaats van met kleuren te werken. Veel patiënten ervaren dit wel als iets moeilijk. 

Na de consultatie komt de patiënt terug naar de balie en betaalt hij zijn consultatie. 

In sommige gevallen is het wel iets ingewikkelder dan dat, bij dagopnames komen er ook hospitalisatieverzekeringen aan te pas. Hiervoor moet ik bij de verzekering zelf informatie opvragen en de patiënten hieromtrent correct informeren. 

Ook een zeer belangrijke taak is het ‘lopen’. Dit noemen we zo omdat we dan onze bureaustoel verlaten en in een witte doktersjas de patiënten in de inkomhal verwelkomen en helpen met het zelfinschrijvingssysteem of gewoon iemand de weg wijzen. 

Als de middag aanbreekt ga ik met de collega’s eten in het personeelsrestaurant. Hier worden dagelijks verschillende menu’s aangeboden die voor ieder wel wat wils hebben. Als er nu toch eens iets is dat je niet lust, kan je ook gewoon een broodje nemen of een stuk fruit. Een menu kost 3,50 EUR. 

Na de middag neem ik terug de routine van de voormiddag op tot 16u20. De namiddagen zijn doorgaans wel iets rustiger dan de voormiddagen. 

Bedankt voor uw aandacht.

Studentenjob bij ICI PARIS XL

Aangezien ik dit jaar geen stage heb gelopen, ga ik het hebben over mijn studentenjob. Zoals jullie het al gelezen hebben in de titel, werk ik al een tijdje in de kantoren van ICI PARIS XL in Vilvoorde. 

ICI PARIS XL is een groot bedrijf in België en Nederland dat make-up, verzorgingsproducten en parfums verkoopt. Het is een redelijk bekende winkelketen.

Wat zijn mijn taken? administrative support. Ik help met allerlei taken vb: Briefwisseling, receptie, facturen, inzenden van pakjes enz. … 

Op mijn werkplaats gebruiken ze heel wat social media, Facebook, Instagram, Twitter en een website. ze gebruiken deze om o.a. hun acties te promoten. Men kan ze ook contacteren als men een probleem heeft, vb.: een onvriendelijke of onbeleefde verkoper, slechte klantenservice, vermist pakje, informatie over een bepaald artikel, en allerlei andere zaken. Achter de online profielen zitten collega’s van de infolijn die alles streng en grondig in handen nemen. want om een goede service aan te bieden, moet men zo actief mogelijk zIJn. en het heeft ook een groot succes!

Ik heb heel veel bijgeleerd sinds ik daar werk want ik kom heel veel in contact met klanten en onze winkels. Ik krijg dan ook verschillende verantwoordelijkheden die ik ook graag streng aanpak.

Mijn stage bij de Vlaamse Overheid

Als opdracht voor het vak IT-Skills, moesten de eerstejaars studenten van Office Management een taak maken om een blogbericht te schrijven in verband met hun stage. Ze moesten stage lopen voor 3 weken in de Office sector. De stage was van 5 februari tot 23 februari 2018.

Ik kreeg de kans om stage te lopen bij de Vlaamse Overheid. Daar werd ik geplaatst bij het Facilitair bedrijf.  Ik deed daar het onthaal, postbehandeling en werkbonnen maken om klachten in te dienen.

Het agentschap Facilitair Bedrijf waar ik stage deed, is gevestigd in het Ellipsgebouw te Brussel. De kernactiviteiten bij het Facilitair bedrijf zijn: receptie, schoonmaak, bewaking, catering, drukkerij en het organiseren van het logistieke transport.

Mijn eerste taak dat ik kreeg toen ik aankwam, was het onthaal. Ik krijg een kleine opleiding waar ik uitleg kreeg met wat ik allemaal moest doen als er bijvoorbeeld klanten komen, hoe je hun moet inschrijven in hun systeem of hoe je een levering moet doorgeven aan één van de werknemers in het bedrijf. Vervolgens werd ik geplaatst bij de postbehandeling. Daar moest ik de inkomende post sorteren en daarna aan de medewerkers van het bedrijf geven. En de uitgaande post moest ik frankeren die als volgt opgehaald worden om ze te versturen. Mijn laatste taak was klachten indienen in het Systeem MCS. Op MCS maak je werkbonnen (klachten) die je kunt doorsturen naar een leverancier of naar de werkmannen van het bedrijf. Ik moest dan door het bedrijf lopen en kijken of er eventueel dingen kapot waren of niet meer werkte. Bijvoorbeeld het WC is verstopt of de beamer werkt niet meer, dan maak ik een werkbon op en stuur ik het naar de werkmannen en hun gaan het dan oplossen.

Ik heb er echt van genoten van mijn stageplaats, het was zeer leerrijk en mijn collega’s waren echt top! Tijdens die 3 weken heb ik echt kunnen inzien hoe het er aan toegaat in het bedrijfswereld. Hoe je als Office Manager bereid moet zijn om alles te doen. Je moet goed kunnen omgaan met de bezoekers en je collega’s, weten hoe je moet telefoneren, je moet computervaardig zijn, enzovoort.