Een fulltime job en gezin combineren met je studies! Het is mogelijk!

Vele onder jullie vragen zich misschien af wat mij bezielt heeft om opnieuw te gaan studeren? Wel, het behalen van een bachelor diploma leek me op 18-jarige leefdtijd niet zo belangrijk. Maar wanneer je terecht komt op de arbeidsmarkt denk je hier toch anders over. Op dat moment begin je er toch wel meer en meer over na te denken. Ja dat stukje papier, een diploma, is nu eenmaal belangrijk de dag van vandaag. Ik heb vele deuren voor mijn neus zien sluiten omdat ik niet in het bezit was van dat ‘papier’!

Wel moet ik toegeven dat ik al bij al een prima job. Ik werk sinds 2008 als Office Manager bij AT Osborne. Er heerst een leuke, ontspannen werksfeer. We zijn als het ware ‘een familie’. We noemen onszelf dan ook ‘de Osborners’.

 

 

 

 

 

 

AT Osborne is een advies- en consultancybureau in de bouwsector. Wij verlenen advies aan bouwheren bij tal van hun projecten. We zijn werkzaam in sectoren zoals:

    • Overheden
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Cultuur
    • Infrastructuur

De voornaamste diensten die wij aanbieden zijn:

  • Project Management
  • Haalbaarheidsstudies
  • Risico-analyses
  • Programma van eisen opmaken

Mijn taken als Office Manager zijn heel uiteenlopend. Ik ben verantwoordelijk voor de boekhoudkundige taken van het bedrijf en voor de personeelszaken. Daarnaast ondersteun ik ook voornamelijk de leden van het Management Team in hun dagdagelijkse taken. Daarnaast bied ik de Consultants en Project Managers ook de nodige logistieke ondersteuning zodat ze een kwalitatieve werkomgeving ter beschikking hebben.

Fulltime gaan werken en mijn studies combineren is niet simpel geweest. Gedurende deze opleiding Office Management heb ik veel beproevingen moeten doorstaan. Gezondheidsproblemen en privéproblemen staken de kop op tijdens deze drie jaar. De zorg voor mijn man en kinderen eisten daarbij ook veel energie van me. Mijn avonden waren dus gedurende deze opleiding volledig gewijd aan mijn studies. Dat waren de enige momenten waarop ik kon bezig zijn met mijn studies. Mijn weekends waren gereserveerd voor mijn kinderen en het huishouden. O ja, ook dat verliep vaak nogal chaotisch!

Nu ben ik bijna op het einde van het 3e en dus ook mijn laatste jaar en ik ben heel blij dat ik het zo goed heb kunnen volhouden. Nu kan ik eindelijk mijn privéleven terug opnemen dat ik tijdens deze drie jaar ‘on hold’ heb gezet!

Met veel motivatie en uithoudingsvermogen is het voor iedereen mogelijk om zijn of haar studies te hervatten en de droom van alsnog een (bachelor) diploma te behalen in vervulling te zien gaan!

Mijn motto: GO FOR IT!

 

  

 

Mijn derde stage Office Management – Femke Tinkl

Hallo iedereen, 

Mijn naam is Femke Tinkl en ik zit in mijn derde jaar Office Management. Dit jaar kregen we de kans om drie maanden stage te lopen bij een bedrijf naar keuze. Ik heb gekozen voor het bedrijf Filmmore. Ik ben namelijk gepassioneerd door films en Filmmore leek me het perfecte bedrijf om mijn passie te combineren met mijn studies.

http://www.filmmore.eu/en/home

Filmmore is een beeld postproductie bedrijf dat gespecialiseerd is in color grading, mastering en visual effects. Dit exclusief voor langspeelfilms, kortfilms, documentaires en tv drama’s. Tijdens deze stage heb ik kennis kunnen maken met de wereld van postproductie. Ook had ik veel verschillende taken die zeer goed aansloten bij mijn opleiding. Zo was ik verantwoordelijk voor het facility management, het organiseren en coördineren van hotelverblijven voor klanten, algemene en financiële administratie,… 

Ik wil nog graag al mijn collega’s bij Filmmore Belgium bedanken! De aangename sfeer en de verschillende uitdagingen die ik tijdens deze stage kon aangaan, zorgden ervoor dat dit een ongelooflijk fijne en leerrijke ervaring werd voor mij. 

Hieronder kunnen jullie een filmpje bekijken over mijn stage Office Management bij Filmmore Belgium. 

Groetjes 
Femke Tinkl 

 

Always Orange – Aggreko 18

We believe in the positive impact of power and design systems that transform the lives and livelihoods of individuals, organisations and communities across the globe.We supply power to any location, to any scale, to serve our customers, open up opportunities and create potential. Over time, we believe our services make a massive difference.

 

BE DYNAMIC

We use our entrepreneurial passion to deliver and we thrive on making great things happen.

BE EXPERT

We use our blend of experience, expertise and planning to keep us ahead of the game.

BE TOGETHER

We ask the best of each other and harness our scale and diverse skills to grow stronger together.

BE INNOVATIVE

We learn from the world for a better today and for great leaps tomorrow.

We believe in the positive impact of the power we provide, conduct ourselves ethically, prioritise health and safety, look for solutions that mean we can supply power while protecting the environment.

Studeren als werktrajecter met een functiebeperking aan EhB: het kan!

Toen ik in januari 2015, op 40-jarige leeftijd, besloot om terug te gaan studeren, begon er voor mij als slechtziende een spannende zoektocht. Daarna volgde een mooie maar soms hobbelige reis van 3 jaar aan EhB waarvan het einde stilaan in zicht komt.

Hieronder mijn reisverhaal.

WAT VOORAF GING…

Logo DWSE – Logo Vlaamse overheid

Ik werk bij het  Departement Werk en Sociale Economie van de Vlaamse overheid waar “voortdurend verbeteren” hoog in het vaandel wordt gedragen.
Ik was er dan ook van overtuigd dat ik met de juiste studiekeuze (een werkgerelateerde opleiding) mijn afdelingshoofd kon overtuigen om deze uitdaging samen aan te gaan.

Midden januari lag mijn studiekeuze vast, ik ging voor Office Management. Waar zou ik deze opleiding kunnen volgen als werktrajecter?

Mijn speurtocht op het internet bracht mij naar vele steden doch werd mijn oog het meest aangetrokken door de website van EhB.
Het stukje op de website rond werken en studeren trok direct mijn aandacht en leek mij een goede formule.
De lesonderdelen vond ik ook zeer boeiend. Ik had al zin om erin te vliegen!

Eind januari 2015 had ik reeds een gesprek met mevrouw Hendrickx, die tijdens mijn 3 jaar durende reis een belangrijke rol heeft gespeeld.

Ik kreeg uitleg over de opleiding en het EVC-portfolio, toch kwam ik er op dat moment vooral met de vraag: “Kan ik als persoon met een visuele functiebeperking studeren aan EhB en hoe gaat dit in zijn werk?”

Vooral het statuut “studeren met een functiebeperking” werd uitgebreid besproken met de daarbij horende persoonsgebonden faciliteiten zoals:

  • gebruik van eigen laptop met vergrotingssoftware en spraak, een handloep, een groot computerscherm en een toetsenbord
  • minstens 1 dag voor het contactmoment worden presentaties bezorgd aan Els zodat zij zich kan voorbereiden op de komende contactdag
  • voor elke examenperiode een gesprek bij de dienst studiebegeleiding – mevrouw Hendrickx – over wat er extra nodig is om de verschillende examens, op een gepaste manier voor mij, te kunnen afleggen
  • meer tijd tijdens de examens

Na deze verhelderende en geruststellende uitleg, was ik overtuigd! Ik ging de uitdaging aan vanaf september 2015!

Mijn afdelingshoofd was ook direct gewonnen voor deze keuze na het tonen van de brochure met wat uitleg van mij erbij.

Nu kon het avontuur echt beginnen!

DE REIS ZELF

 

Na mijn inschrijving contacteerde ik de Brailleliga die me de weg aanleerde van Brussel-Noord, dat voor mij bekend terrein is, tot aan de school. Mijn werk is immers gelegen in de buurt van het Noordstation.

Personen met een functiebeperking die studeren kunnen normaal gezien gebruikmaken van GON-(Geïntegreerd Onderwijs) begeleiding. Ik viel hierbij echter uit de boot omdat ik vroeger niet slechtziend was.

Hier komt mijn medestudent – vriendin, Laura, in het verhaal. Zij heeft tijdens deze reis me bijgestaan bij tal van opdrachten. We waren elkaars steun en toeverlaat tijdens deze tocht, wat alles voor mij veel aangenamer maakte maar vooral het doel van deze reis, het bekomen van mijn bachelordiploma, werd hierdoor meer haalbaar.

Het lectorenkorps, met mevrouw De Pauw op kop, droegen ook zeker hun steentje bij tot het welslagen van deze reis door middel van hun goede bereikbaarheid en toegankelijkheid en zelfs les op maat, wat vooral bij opdrachten van IT Skills zeer nodig en welkom was.

Een goed gesprek, wederzijds begrip en respect en de wil om samen naar een oplossing te zoeken zorgden ervoor dat alle obstakels overwonnen raakten.

Werken en studeren kent vele toppen en dalen, zeker voor personen met een functiebeperking.
Een portie organisatietalent, wilskracht en doorzettingsvermogen zijn zeker nodig om het einddoel te bereiken maar vooral véél MOTIVATIE!
Dit woord doet wonderen en geeft je kracht en een drive waarin je drie jaar wordt meegezogen. Een diep dal is soms niet ver weg, motivatie zorgt er weer voor dat je terug de berg opklimt en de top daarboven ziet.

HET EINDE VAN DE REIS KOMT IN ZICHT !!!

Nog even doorbijten… De laatste loodjes.. De top is binnen handbereik…

 

Heb je ook zin gekregen in een AVONTUUR met de nodige SPANNING en UITDAGINGEN?
GRIJP JE KANS en GA ERVOOR! Het DIPLOMA AAN HET EINDE VAN DE REIS is MEER DAN DE MOEITE WAARD!!

Mijn werkplek – Campus Proximus

Sinds februari 2015 zijn de Algemene Diensten van Hogeschool UC Leuven-Limburg gehuisvest op Campus Proximus. Een hele verbetering als je weet dat we voordien in een oud abdijgebouw zaten, waar de verwarming het regelmatig liet afweten en de wind door spleten en kieren gierde. 

Onze huidige Campus Proximus is een prachtig, modern gebouw. Ideaal ook voor de studenten van de studiegebieden Management & Technologie! Kijk je even mee…?

 

 

Werken bij Actiris

Sinds dit jaar ben ik studente Office Management. Ik heb er voor gekozen om deze studie te combineren met werken. Ik volg het werktraject in afstandsonderwijs. 
Ik werk al 3 jaar bij Actiris. Actiris is een overheidsbedrijf in Brussel. Actiris concentreert zijn actie en middelen rond twee opdrachten: het garanderen van de matching tussen werkgevers en werkzoekenden en het organiseren van de doorstroming naar werk. De bestaansredenen van Actiris zijn: “het recht op arbeid voor elke Brusselaar uitvoeren en de Brusselse werkgelegenhiedsgraad doen stijgen”. Als Brusselse openbare tewerkstellingsdienst is Actiris de centrale speler en leverancier van oplossingen voor de tewerkstelling in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. 

Ik werk als administratief bediende op de dienst Vrijstellingen.  Werkzoekende kunnen een vrijstelling aanvragen voor het hernemen van studies of het volgen van een stage zonder dat ze daardoor hun werkloosheidsuitkeringen verliezen.  Op mijn dienst binnen Actiris sta ik in voor het behandelen van de dossiers die de werkzoekenden binnenbrengen bij hun uitbetalingsinstelling. Onze dienst staat in voor het nakijken van de voorwaarden om van een vrijstelling te mogen genieten en het toepassen van de reglementeringen. Het is een  administratieve job. Met ook dagelijks het beantwoorden van telefoons, het opstellen en beantwoorden van  e-mails,.. Kopiëren en klasseren en archiveren van de behandelde dossiers. Ik werk er al 3 jaar met veel plezier en dat ook mede door mijn toffe collega’s! Hier onder vindt u een foto van onze dienst. We zijn niet met zoveel maar dat maakt het ook des te fijner!

Lisa Vanden Berge
1 OMWT

Werken bij Lineas

Hallo iedereen,

Ik werk al een jaar bij Lineas en het is echt een mega leuke werkplaats.
Je kan meer uitleg vinden over mijn taken en Lineas in de video hieronder.

Ik vind mijn job echt mega leuk, en het allertofste is dat je bij Lineas de kans hebt om je te ontplooien.
De werkdruk kan soms hoog zijn maar je krijgt er ook voor terug. Er zijn steeds doorgroei mogelijkheden.
Ik ben een jaar geleden begonnen als Recruitment assistant en ik weet dat ik zal doorgroeien tot recruiter.

We zijn trouwens steeds opzoek naar young potentials, ben je op zoek naar een eerste werkervaring, stageplaats of studentenjob.
We hebben verschillende openstaande vacatures zoals ; Customer service, planner, treinbestuurder, …
Je kan solliciteren via Jobs@lineas.net of www.lineas.net

Stage bij de Vlaamse overheid

Wij studenten Office Management hadden de opdracht om een blogbericht te schrijven in verband met onze stage voor het vak IT-Skills. Wij moesten gedurende 3 weken stage lopen in de administratieve sector. De stageperiode vond plaats van 5 februari tot en met 23 februari.

Ik liep stage bij de Vlaamse overheid, in het departement Financiën en Begroting. Ik werkte in drie verschillende diensten namelijk de facilty, de dienst derdegeschillen en de dienst informatiebeheer.

De vlaamse overheid oefent haar bevoegdheden uit in de Vlaamse provincies en in Brussel. Deze organisatie is verantwoordelijk voor het voorbereiden, formuleren en uitvoeren van het beleid van het Vlaams Gewest en van de Vlaamse Gemeenschap. Het Vlaams Parlement en de de Vlaamse Regering zijn de belangerijkste organen.

Binnen mijn stagebedrijf kreeg ik meestal de basistaken te doen van een office manager. Voordat ik met een taak begon, kreeg ik altijd eerst uitleg van mijn collega’s. De bedoeling was dat ik zelf te werk ging met de gegeven taken en dat ik er iets van kon leren. De taken die ik voor de organisatie moest doen op mijn stage waren vaak repetitief. Vaak moest ik documenten controleren, scannen, aanpassen. Ik werkte vaak met Word en Excel. Maar soms moest ik ook de telefoon opnemen en computers controleren.

Het was voor mij een heel interessante en leerrijke stage, nu weet ik meer over de Vlaamse overheid. Na 3 weken stage heb ik goed kunnen observeren en kan ik concluderen dat een Office Manager een zeer belangrijk rol in een bedrijf speelt. Hij moet voldoen aan meerdere criteria.

Bron: Vlaanderen.be, ‘de vlaamse overheid’. Internet, 23/05/2018, https://www.vlm.be/nl/themas/over_VLM/logo/logos

Kijkstage bij Profile Reclame

Ik moest dit jaar geen stage lopen, daarom ga ik het hebben over mijn kijkstage bij Profile Reclame.

Profile Reclame is een flexibel en klantgericht reclamebureau dat gevestigd is in Meerbeke, Ninove. Het bedrijf was eerst in Herne gevestigd en ze zijn onlangs verhuisd naar Meerbeke. Het is een bedrijf dat zich bezighoudt met het ontwerpen en realiseren van publiciteitsplannen. Het bedrijf heeft ook een aantal fullservice-diensten, o.a. lichtreclame, lichtkranten, gevelprojecten, beletteringen, vlaggen, spandoeken, banners, reclamepanelen, webdesign of een sterk logo en huisstijl. Het is een klein bedrijf dat zeer gericht is op kwaliteit. De logo Profile staat voor Present, Realistisch, Ondernemend, Fantastisch, Innovatief, Lumineus, Effectief. Profile is een actieve onderneming die actief is in reclamebureaus.

De website geeft wat meer informatie over het bedrijf, hoe ze tewerk gaan, welke diensten ze hebben. Er staat ook een routeplanner, waarop het adres van het bedrijf te vinden is, zo kunnen klanten het bedrijf makkelijk terugvinden. Realisaties zijn ook te zien op de site, dit zorgt ervoor dat klanten een zicht hebben op hoe kwaliteitsvol en hoe creatief de ontwerpen zijn.

Bij vragen kan men het bureau via de site contacteren, het telefoonnummer staat ook vermeld op de site, telefonisch contact opnemen is dus ook mogelijk. Het bureau kan ook via hun Facebook-pagina worden gecontacteerd.

Bij het lopen van mijn tweedaagse kijkstage bij Profile Reclame, heb ik veel bijgeleerd. Mijn verwachtingen kwamen duidelijk overeen met mijn ervaringen bij deze kijkstage. De werknemers hadden me zeer goed ontvangen en waren vriendelijk. De werknemers moesten samenwerken om zo tot een kwaliteitsvolle en goede resultaat te komen.

Receptioniste bij Le Berger Hotel

Ik, Sara Hbili heb als eerstejaars OM studente in een hotel mijn stage kunnen lopen. Mijn stageplaats ‘Le Berger Hotel’ bevindt zich aan de Naamsepoort in Brussel. Het is een hotel dat geïnspireerd is uit de jaren 30 en een art deco stijl heeft. Ik heb verschillende kamers mogen bezoeken gedurende mijn stageperiode, maar dit is natuurlijk niet mijn hoofddoel als stageloper. Als stagiaire zit ik aan de receptie van het hotel.

De receptie is het knooppunt van de organisatie met veel verantwoordelijkheden en is evenwel de plaats waar ik het eerste contact met de hotelbezoekers heb kunnen maken. Deze stap is zeer belangrijk omdat dit het imago van het bedrijf beïnvloedt. Na het verwelkomen van de gasten is mijn volgende taak om ze in te checken. Het laatste indruk dat ik als receptioniste kan maken, is tijdens het out checken van een klant. Deze twee taken zijn de hoofdtaken van een receptionist.

Naast het uitstralen door een fysiek contact te houden met de gasten, kunnen de bezoekers telefonisch of via mail het hotel contacteren. Hier is het even belangrijk om een gepaste en correcte taalgebruik toe te passen, zo goed mogelijk de klant helpen, goed ernaar luisteren en dit allemaal met een glimlach (ook al zien we die niet).

Aan de balie moet het altijd proper en geordend zijn of anders kan de receptionist niet correct zijn werk doen. Ik heb verschillende taken moeten uitvoeren en zeer georganiseerd moeten zijn om alles onder controle te houden. De software waarmee het hotel samen meewerkt heet Protel. Dankzij deze software kan men reservaties maken en bijwerken indien nodig.

Ik heb een leerrijke stage kunnen lopen omdat het ook mijn eerste stage ooit is. Mijn skills zijn in een positieve zin geëvolueerd. Ik heb de job kunnen leren en die goed kunnen uitvoeren dankzij mijn collega’s en manager.