Actiris? Ah ja,…De Brusselse VDAB, is het niet?

Hallo iedereen,

Al gehoord van Actiris? Waarschijnlijk wel, maar je weet niet zo goed wat voor bedrijf het is? Ik zal je kort even uitleggen waarvoor Actiris allemaal staat.

Vaak wordt Actiris vergeleken met de VDAB, en dit snap ik ook wel. Het enige verschil is dat de VDAB voornamelijk actief is in Vlaanderen, terwijl Actiris actief is in Brussel. Actiris kan aanzien worden als een soort schakel tussen werknemers en werkgevers. Het hoofdkantoor bevindt zich in Brussel aan de Astronomielaan vlakbij Madou en heeft daarnaast in elke Brusselse gemeente een agentschap waar mensen terecht kunnen in geval van vragen en hulp i.v.m. tewerkstelling.

Maar wat doet Actiris nu allemaal? Wel, Actiris maakt deel uit van de openbare sector en is een gratis service die wordt aangeboden aan werknemers en werkgevers. Ten eerste begeleidt het werkzoekenden naar het vinden van een baan, en biedt het ook de gewenste (taal) opleiding en bijscholing aan om de slaagkans van een werkzoekende te vergroten binnen de arbeidsmarkt. Vervolgens staat Actiris ook ter beschikking voor de werkgevers wanneer ze iemand willen aannemen maar niet meteen weten hoe dit allemaal moet.

Wat is mijn aandeel binnen Actiris?

Sinds vorig jaar werk ik als administratief bediende binnen het team ‘versterking en ondersteuning’.  Je hoort het al, mijn job bestaat uit diverse taken. Enerzijds spring ik in bij de agentschappen die een personeelstekort hebben wegens ziekte, verlof, opleiding,… van hun eigen team. Dit betekent dat ik maandag bijvoorbeeld het agentschap van Molenbeek moet versterken en dat ik dinsdag naar het agentschap van Jette moet gaan. Hierdoor worden we ook wel eens de ‘wandelende brigade’ genoemd binnen Actiris. Anderzijds versterk ik gemiddeld één keer om de twee weken het contactcenter van Actiris. We zitten met zen allen naast elkaar en beleven veel fun. Maar eens de telefoon rinkelt is het dan bittere ernst en proberen we de mensen zo goed mogelijk te helpen. Dit aspect behoort tot het gedeelte ‘versterking.’

Ten slotte doen we ook aan ondersteuning door af en toe opleidingen voor te stellen aan onze collega’s aan de hand van opleidingen die we zelf maken. De opleidingsthema’s kunnen gaan van nieuwe procedures die worden ingevoerd,  tot een soort van ‘refresh’ van bepaalde zwaardere thema’s binnen ons domein.                                                                                                                                                                                                                                                                     

Ziezo, ik hoop dat je nu een beter zicht hebt op wat Actiris is en wat het allemaal doet.

Tot de volgende,                                                                                                                                 Meriem Ben Hammadi                                                                                                                    1OMWT