Een nieuwe uitdaging bij directie Burgerzaken van stad Leuven

1 juli, de start van een nieuwe maand, de start van de solden, …
Voor mij persoonlijk betekende 1 juli 2019 de start van een nieuwe professionele uitdaging.
Vanaf die maandag werk ik op de dienst Burgerzaken van stad Leuven.

’s Morgens heb ik even tijd nodig om wakker te worden en gaat alles net iets trager. Daarom ging ik met de bus naar het stadskantoor. Gelukkig is de halte aan de Kapucijnenvoer maar op enkele minuten stappen van bij mij thuis.

Om 9.00 uur werd ik verwacht aan het onthaal van het stadskantoor. Daar werd ik opgehaald door mijn nieuwe leidinggevende Ingrid. Zij nam me mee naar de dienst, die gesitueerd is op de eerste verdieping van het stadskantoor. Nadat ik eerst nog wat algemene uitleg kreeg rond de taken en de uurregeling, werd ik voorgesteld aan de collega’s. Ik kreeg ook een peter en twee meters toegewezen. Op hen zal ik de volgende maanden kunnen rekenen voor advies en extra uitleg rond het takenpakket.

Nadat ik geïnstalleerd was aan een bureau, nam mijn peter, Frank, me meteen mee om uitleg te geven rond mijn eerste belangrijke taak: Hoe geef je adreswijzigingen in het Rijksregister in?

Met al deze nieuwe informatie in mijn hoofd, kon ik samen met Frank beginnen aan de eerste echte dossiers. Dit hebben we samen gedaan tot aan de middagpauze.

Tijdens de middagpauze is de cafetaria de “place to be”. Het is er telkens een leuk weerzien met de collega’s van het stadskantoor.

Na de deugddoende middagpauze kwam de eerste uitdaging: zelf dossiers behandelen! En alsof dit nog niet stressvol genoeg was, schrok ik ook elke keer als er een goederentrein voorbij het gebouw reed. Geloof me, het voelt net alsof er een aardbeving is.

Toen ik geen dossier meer bij mijn naam had staan, ben ik meer beginnen lezen rond de dienst Burgerzaken zelf. Zo kwam ik te weten voor welke zaken de inwoners van Leuven een afspraak moeten maken of voor welke zaken niet. De afsprakenlijn van de dienst Burgerzaken is ook gevestigd op mijn dienst. Dus soms kon ik ook al horen waarover mensen belden en hoe dat werd opgelost. Wat altijd handig is naar de toekomst toe

In mijn zoektocht naar meer informatie kwam ik ook uit op de pagina van schepen Vansina. Deze schepen is verantwoordelijk voor de Burgerzaken.

Op maandag en donderdag biedt stad Leuven zijn inwoners de kans om later langs te komen. Elke maandag doe ik dus een lange dag, dit wil zeggen van 8.15 uur tot 20.00 uur. Dat is een lange dag, daarom geen rustige dag, maar soms vliegt die echt voorbij. En een pluspunt is dat ik dan op vrijdagnamiddag de namiddag vrij heb ter compensatie.

Na de eerste, vermoeiende dag terug werken moest ik terug uit tikken aan de prikklok.
Normaal gezien zou ik naar huis stappen, maar omdat ik echt moe was na mijn werkdag, leek de bus aanlokkelijker.  

Moe maar voldaan, sloot ik mijn dag even mooi af als hij begon, met goede moed en veel zon!

Hannelore Van Biesbroeck – 2 OM-WT