Werken bij MoneyGram

Twaalf jaren geleden betrad ik voor het eerst de arbeidsmarkt, niet wetende wat ik met mijn professionele leven wilde bereiken. In de loop der jaren heb ik aan mezelf gewerkt en mijn carrière bij hetzelfde bedrijf verder uitgebouwd. Ik werk sinds 2007 bij MoneyGram.

Wat is MoneyGram?

MoneyGram International Inc. is een Amerikaans geld transfer bedrijf. Het is opgericht in 1940. MoneyGram heeft wereldwijd ruim 350.000 locaties die meer dan 2 miljard mensen in de wereld helpt die beperkte of geen toegang hebben tot een bankrekening en die afhankelijk zijn van onze diensten voor financiële inclusie. Om deze klanten/ afnemers beter te helpen blijft Moneygram innoveren. MoneyGram heeft als missie om familie, vrienden en geliefden met elkaar te verbinden. De betrouwbare transfers duren niet langer dan 10 minuten.

Mijn ervaring

Ik ben in 2007 gestart bij MoneyGram als medewerker klantenservice (Customer Service Representatieve). Deze functie gaf me de opportuniteit om mezelf te ontdekken. Vier jaar later ben ik van functie verandert en naar de afdeling Operations & Sales gegaan. Ik kreeg belangrijke verantwoordelijkheden binnen de operationele ontwikkeling, het vaststellen van ontwikkeling strategieën voor producten en diensten en het ontwikkelen van bedrijfsbudgetten. Ik ben sinds februari 2020 manager van een team bestaande uit 20 personen en ik hou me vooral bezig met het de volgende taken;

· Het ontwikkelen, implementeren, bewaken en beoordelen van tactische en operationele plannen, procedures en systemen, in overeenstemming met de strategische doelen, beleid, procedure, budgetten, deadlines en andere gerelateerde vereisten van de organisatie,

· Trainingen, mentoring, supervisie en discipline van mijn team om de algehele efficiëntie van de dagelijkse activiteiten te waarborgen,

· Omgaan met klachten en de juiste klachtenafhandeling,

· Bewaken van urenstaten van medewerkers zoals het beoordelen en goedkeuren van bladeren met betrekking tot een professionele ontwikkeling, vakantie-en ziekteverlofdagen.

Na al die jaren werk ik met veel plezier bij hetzelfde bedrijf.

uitzicht vanaf het MoneyGram-hoofdkantoor in Brussel

Het Huis van het Nederlands

Ik werk al 4 jaar voltijds bij het Huis van het Nederland Brussel als educatief consulent.

Het Huis van het Nederlands Brussel is een organisatie die gesubsidieerd wordt door de Vlaamse gemeenschap, die in 2003 werd opgericht. Er werd toen voor elke Vlaamse provincie een huis opgericht.

De hoofddoel van deze organisatie is het promoten van het Nederlands in Brussel en de kans geven aan individuele Brusselaars, bedrijven, organisaties en scholen om Nederlands te leren en te oefenen.

De organisatie bestaat uit verschillende teams, namelijk:

⁃ Team taalpromotie, zij houden zich bezig met kansen geven aan de Brusselaars om hun Nederlands te verbeteren en te oefenen door middel van conversatie tafels of andere workshops. Momenteel tijdens de Corona crisis worden deze kansen online aangeboden door een Skype conversatie tafel te organiseren of via hun website https://www.huisnederlandsbrussel.be

⁃ Team taalbeleid, zij houden zich bezig met alle vragen rond het Nederlands in Brussel. Zij adviseren en beantwoorden al de vragen rond het Nederlands invoegen bij Brusselse bedrijven en organisaties, en organiseren specifieke cursussen voor werknemers.

 

 

 

⁃ Team screening en oriëntering, zij houden zich bezig met het screenen en het oriënteren van klanten die een Nederlandse cursus willen volgen in Brussel. En het testen van klanten die een attest nodig hebben voor een specifieke doel. Zoals nationaliteit aanvraag, kinderen inschrijven in een Nederlandstalige school, taxichauffeurs enz.                                                                                

Ik zelf werk bij het team screening en oriëntering als educatief consulent. Ik screen en oriënteer de klanten naar een geschikte Nederlandse cursus in Brussel. Zowel interne als externe screenings. Zoals in ziekenhuizen, gemeentehuizen en scholen.

Naast het screenen en oriënteren van de klanten houd ik me ook bezig met het testen van analfabeten door middel van een specifieke test ontworpen voor hen.

Buiten het front Office taken heb ik ook back Office taken zoals het controleren van dossiers in een speciaal ontworpen systeem namelijk De Kruispuntbank Inburgering (KBI), dit is het cliëntvolgsysteem van elke klant.

Momenteel nu tijdens het virus Covid-19 is telewerken de norm. Dus we zijn volop bezig met het experimenteren en het zoeken naar nieuwe manieren om Brusselaars van thuis uit online te helpen.

Zo screenen en testen we mensen via videochat. En organiseren we conversatietafels via Skype.

 

 

Blog bericht

Mijn naam is Okan Bayrak, 19 jaar oud en woon in Diegem. Ik zit in mijn eerste jaar Office Management in Erasmushogeschool Brussel. Office management is een interessante richting waar je met allerlei zaken in contact komt die te maken hebben met Office Management. Hiermee heb ik het over Marketing, bedrijfsmanagement, facility, IT-skills en nog andere vakken. Ik ben een tweedesemester inschrijver dus ga ik het hebben over mij jobstudent die heb afgelegd in een Carrefour market gelegen in Vilvoorde.

Zoals ik hierboven vermeld had, ben ik een student die is ingeschreven voor het tweede semester en dit jaar geen stage kan oplopen. Mijn Laatste stage dat ik had afgelegd was in het secundair onderwijs als boekhouder. Daarom ga ik het hebben over mijn jobstudent die in de Carrefour van Vilvoorde doorgaat. Bij mij jobstudent heb ik heel wat ervaringen kunnen toepassen die te maken hadden met het administratieve sector. Natuurlijk heb ik een voordeel ten opzichte van de andere werknemers en dat is dat de zaakleider mijn neef is. Het was niet éénvoudig voor mij in het begin, omdat er sommige dingen fout liepen. Het is niet omdat het familiebedrijf was dat ik mocht doen wat ik wil. Ik moest mij ook houden aan de regels die vastgesteld waren. Wanneer ik begonnen was kon ik snel contact leggen met medewerkers. Om eerlijk te zijn, dit gaf heeft me goed gevoel waarbij ik me in mijn vel beter voelde. Ik kreeg vaak feedback van mijn neef in verband van mijn taken die ik moest uitvoeren. Deze feedbacks werden op het einde van elke dag voortgezet. Hierbij ging het in het begin niet zo vlot met het uitvoeren van mijn taken. Ik heb exact niet gehad over de gevragen opdrachten. Ik moest documenten classifieseren, de winkelinrichting en etalages bewerken met gevraagde instructies van Carrefour. Wanneer er problemen waren met de vastgestelde insructies van Carrefour moest ik contact opnemen met dirigenties van deze sector. Dit was een goeie ervaring die ik mee kan nemen in mijn nieuwe richting ( Office Management ) en kan uitvoeren in de komenden stages dat ik zal moeten afleggen voor deze richting.

Ten slotte kan ik concluderen dat zelfs als dit een familiebedrijf is, ik nog steeds de vereiste regels kan volgen. Aangezien ik in een nieuwe richting zit kan mijn studentjob hulpzaam zijn in bepaalde sectoren. Bijvoorbeeld; IT-skills, GPC ( Geïntegreerde Profesionele Communicatie ), taalgebruik ( Frans en Nederlands ), … . Het is echt een aangename studentenjob om dingen bij te leren die nuttig kunnen zijn bij het administratieve sector. 

 

Mijn stage bij Sunparks

Ik liep mijn stage bij Sunparks. Onthaal bediende is namelijk de service waar ik werk, ik werk ook als een personal assistant voor mijn stagementor (het afdelingshoofd van Sunparks).

Mijn taken bij Sunparks zijn namelijk databasen raadplegen en aanpassen met het programma die zij intern gebruiken, de agenda van mijn stagementor raadplegen, meetings organiseren met mijn stagementor en andere personen, klassement, signataires bijhouden voor mijn stagementor als hij even niet beschikbaar is, telefoon opnemen en berichten noteren, mails schrijven, klanten helpen enz.

Mijn dagen startten om 8u15 tot 17u met maximum 45 minuten pauze (wat zeker en vast genoeg was).

Bij Sunparks werken is heel leerrijk want ik leer hier van alles.

De mensen met wie ik gewerkt heb zijn heel sympathiek en nemen hun tijd om iets uit te leggen.

Mijn stage bij Sunparks was een heel goede professionele ervaring en geeft mij nog meer moed om mijn studies af te maken.

Allianz

Hallo, ik ben Alexandra Hunter 3de jaarsstudente Office Management in het werktraject. Ik ben tewerkgesteld bij het bedrijf Allianz. Ondertussen werk ik al bijna vier jaar bij de maatschappij. In deze video krijgen jullie een beter inzicht over mijn functie en de taken die ik vervul binnen het team Payout EB. Allianz is ook verhuisd naar een nieuw gebouw genaamd ‘the Allianz tower’, gelegen nabij het noordstation in Brussel. Spijtig genoeg gebeurde het verhuis tijdens de covid periode, dus vele werknemers bij Allianz hebben de nieuwe werkomgeving nog niet kunnen bezichtigen. Hopelijk waait deze moeilijke periode snel over en kunnen we snel aan het werk in the Allianz Tower!

 

Mijn stageplaats

Mijn naam is levina Wanjiru Cauwenberghs. Ik heb stage gelopen in het Provinciehuis in leuven. In de afdeling archief. Het provinciaal archief is verantwoordelijk voor al de documenten in het Provinciehuis en het bewaren/klasseren van de oude documenten. Mijn functie die ik heb mogen uitoefen was het klasseren van oude documenten en vergaderingen plannen voor de verantwoordelijke van de afdeling archief. Het was een zeer leuke functie, met veel verantwoordelijkheid. Ik heb enorm veel bijgeleerd op een korte periode.

De stage periode lief vrij vlot. Als ik er bij nadenk waren de collega’s zeer vriendelijk en behulpzaam. Ik vond het ook goed dat ze mij voldoende vrijheid gaven, waarom vind ik dat goed? Omdat je een leerling bent en met de intentie gaat om dingen bij te leren. Dat wil zeggen dat je fouten kan maken, daar leer je uit. En wat je goed doet laten ze ook weten dus je ontwikkeld een beeld over hoe je te werkt moet gaan binnen de functie. Wat je pluspunten en min punten zijn.

Persoonlijk was dat de leukste stage plaats waar ik tot nu toe heb gevolgd. Ik ging met plezier elke ochtend naar daar en ging met een glimlach weer naar huis. De collega’s waren vriendelijk, mijn taken waren uitdagend en leerrijk. Ik leerde elke dag iets bij.

Het was een stage plaats om niet te vergeten. Het is een aanrader voor de studenten, je gaat er geen spijt van krijgen.

Ik kijk al vast uit naar mijn volgende stage plaats

Levina x

#Provinciehuisleuven

https://www.vlaamsbrabant.be/over-de-provincie/kennismaking/provinciehuis/index.jsp

 

Mijn stage bij ISS Facility Services

Ik ben Kevin De Preter en ik studeer Office Management in het eerste jaar op de Erasmushogeschool Brussel. Voor ons eerste jaar mochten we al op een drieweekse stage gaan om onze kennis te verrijken.

Onze stage liep van 3 tot en met 21 februari, Ik heb een stageplaats gevonden op de stagebeurs die de Ehb heeft georganiseerd. Ik heb mijn CV daar afgegeven op een stand van het bedrijf ISS Facilty Sevices. Een paar weken later kreeg ik een oproep van een medewerker van ISS uit de afdeling ‘Talent & Development’. Ik mocht een paar dagen later op een sollicitatiegesprek op het kantoor te Vilvoorde die heel goed verliep. We hebben samen de stagedocumenten ingevuld en in orde gebracht. 

De afdeling ‘Talent & Development’ houdt zich bezig met het organiseren van opleidingen voor zowel de bedienden (kantoormedewerkers) als voor de arbeiders (mensen die bijvoorbeeld in een ander bedrijf de catering voorzien). De bedoeling van deze opleidingen is om de medewerkers van een constante evolutie te voorzien. Er zijn enorm veel soorten opleidingen (ook curriculums genoemd). Een paar voorbeelden van deze curriculums zijn: sociale wetgeving, onboarding, leiding geven, stressbestendigheid, taalcursussen, Excel, Word, PowerPoint enzovoort.

Mijn takenpakket was zeer gevarieerd. Ik mocht de eerste dag mails vertalen van het Engels naar het Frans en het Nederlands. Op mijn tweede stagedag kreeg ik een opleiding over het intranet van ISS ‘MyLearning’. Eens dat ik dit onder de knie had kreeg ik meer verantwoordelijkheden en mocht ik curriculims aanmaken en aanpassen, de aanwezigheidslijsten er van aanmaken en deze dan doorsturen naar de ingeschreven cursisten.

Op mijn vierde stagedag mocht ik naar andere opleiding gevende bedrijven telefoneren om eens te horen of ze daar leerlingen hadden die bij ISS stage wouden lopen.

Ik kreeg de taak om een algemene procedure vanuit het Engels naar het Frans te vertalen. Deze procedure is bestemd voor nieuwkomers en dient als hulp om zich beter te integreren in het bedrijf. De procedure was zeer groot, zo een 20- tal documenten van 5 pagina’s. Daarom kreeg ik ook twee weken om er aan te werken.

Wat ik leuk vond aan deze stage was het feit dat ik altijd bezig was. Er was geen enkel moment waar ik me verveelde. Wanneer ik een taak een beetje ‘beu’ was kon ik aan een andere taak verder werken. Sommige taken hadden geen deadline en sommigen wel, dat zorgde ervoor dat ik prioriteiten moest stellen bij sommige taken.

Al bij al vond ik het een zeer toffe stage. Ik heb er heel veel bijgeleerd en ik heb nu een beter zicht op de echte professionele wereld.

ISS Belgium 

Figuur 1 Logo van ISS, link: https://www.issjob.be/iss-in-een-notendop.html/CurrentLanguage/4

Stage bij Accentjobs

Ik, Jens Van Volsem, ben een tweedejaarsstudent Office Manager. In het tweede jaar is het de bedoeling dat we een stage doen die 6 weken duurt. Beginnende 24 februari en eindigt 3 april Ik heb gekozen voor AccentJobs gesitueerd in Halle. Dit is een uitzendbureau die potentiële werknemers gaat zoek en deze in contact brengen met bedrijven en omgekeerd. Door middel van verscheidene zoekmanieren wordt er gezocht naar het ideale profiel voor een vacature. Sollicitanten kunnen online vacatures invullen en zodra ze dit doen worden ze opgebeld door Accent om op gesprek te kunnen gaan. Ik ben op deze stageplek gekomen doordat ik zelf een stage/jobbeurs heb georganiseerd op school en Accent heb uitgenodigd om hun bedrijf te komen vertegenwoordigen. Zo ben ik met Accent in contact gekomen en via enkele mailtjes ben ik op sollicitatiegesprek gegaan en hebben ze mij een stageplek aangeboden bij hun in het kantoor in Halle.

Mijn taken bestonden uit het opmaken van vacatures, uitbellen naar mogelijke klanten en bedrijven, bijwonen en organiseren van meetings, mails opstellen,.. Deze taken heb ik moeten uitvoeren in het Nederlands en ook in het Frans. Dit was voor mij een goeie manier om mijn Frans toch wat bij te werken. 

AccentJobs heeft er voor gezorgd dat ik ook kon groeien in het bedrijf als stagiaire. Eerst hebben ze mij zelf opgeleid en daarna moest ik de stagiaires opleiden waardoor ik een grote verantwoordelijkheid kreeg. Hierdoor heb ik het gevoel dat ik meer verantwoordelijkheidszin heb gekregen. Zij hebben mij doen nadenken over de toekomst. Wat wil ik worden of bij welke soorten bedrijven wil ik aan de slag gaan als ik mijn studies heb voltooid?

Persoonlijk, vind ik dat ik enorm veel bijgeleerd heb tijdens mijn stage. Accentjobs was voor mij de perfecte stage om mijn 2de stage te doen. Door mijn collega’s die mij onmiddellijk heb aanvaard, als een waardige collega, voelde ik mij gewaardeerd en gerespecteerd. Het werk dat ik moest uitvoeren vond ik aantrekkelijk om te doen, aangezien ik heel sociaal ben aangelegd en dit enorm helpt bij het uitbellen en aanspreken van nieuwe klanten.

Samengevat heb ik heel veel bijgeleerd op deze stageplek en ik ga zeker na mijn studies gaan kijken bij Accentjobs voor een eventuele job. Ik ben dan ook dankbaar voor het vertrouwen dat ze mij hebben gegeven om deze stage tot een goed einde te brengen. Ik raad Accentjobs ook aan bij andere studenten Office Management die opzoek zijn naar een stageplek.

Stage bij KellyDeli (in tijden van Corona)

Hallo! Ik ben Gül Kinik, derde jaar student Office Management.Dit jaar heb ik de mogelijkheid gekregen om gedurende 3 maanden stage te lopen bijKelly Deli.Aangezien de actuele situatie, heb ik 1 maand stagegelopen op mijn werkplek en de overblijvende 2 maanden heb ik aan telewerken gedaan.

KellyDeli is een snel groeiend, innovatief bedrijf gespecialiseerd in het Aziatische keuken. Zij waren de eerste in Europa die een sushi-kiosk introduceerden in een supermarkt. U heeft misschien een kiosk van hen gezien in de Albert Heijn of de Carrefour. Ze hebben 4 verschillende soorten merken, namelijk, Sushi Daily, Korma Kitchen, Bambu en Kelly Loves.

Hoe zit mijn dag er nu uit (met de Covid-19 pandemie…)?

Elke dag is verschillend. Soms ben ik de halve dag vrij en soms hebben we zo veel werk dat we er niet aan uit kunnen. Ik begin elke dag om 9 uur. De belangrijkste taken die ik moet uitvoeren zijn; contracten en facturen opmaken, meetings met potentiële partners, … Ik heb natuurlijk ook veel administratieve taken moeten doen. Elke dinsdag hebben we ook een weekly staff meeting. En om 17 uur is mijn werkdag gedaan.

Het belangrijkste project dat ik kreeg, was het Partner Summit organiseren. Dit is een groot evenement dat Kelly Deli elk jaar organiseert. Dit was een zeer leuk project voor mij, maar jammer genoeg was onze evenement een paar dagen op voorhand geannuleerd door de Corona virus.

Het was voor mij een zeer fijne ervaring en heb hier mee veel uit kunnen leren.

Hieronder kunnen jullie een kort filmpje zien waarin ik toon hoe ik van thuis werk voor mijn stageplaats. Veel kijkplezier!