Stage hoofdkantoor C&A

 

Afbeeldingsresultaat voor c&a logo

Voor het opleidingsonderdeel ‘Stage en POP’ moesten we gedurende 3 weken stage lopen in een door ons gekozen bedrijf. In mijn geval was dit dus het hoofdkantoor van C&A in Vilvoorde. Van 4 februari t.e.m. 22 februari heb ik stage gelopen bij C&A op de communicatiedienst.  

Een stukje geschiedenis

Net als elk groot bedrijf, heeft ook C&A zijn stukje geschiedenis. Alles begint zo’n anderhalve eeuw geleden. De familie Brenninkmeijer bestond uit boeren en kooplieden in Westfalen, Duitsland. De broeders Clemens en August (nu weet je ook waar de afkorting C&A vandaan komt), verhuizen naar Sneek in Nederland en verkochten in 1841 stoffen, garens, banden, enz. In 1861 openen zij de eerste C&A-winkel. Het was geen stoffenwinkel, maar een winkel met          kant-en-klare kleding tegen een betaalbare prijs.

Muurposter met welke landen steeds een  filiaal in hun land kregen doorheen de jaren

De generatie die na de broers Clemens en August kwamen, zorgden ervoor dat de handel van hun ouders groter en succesvoller werd. Zij openden dan ook snel winkels in Leeuwarden, Amsterdam, Groningen en Amsterdam. Dit allemaal in een periode tussen 1881 en 1902.

Na het succes van de C&A-winkels in Nederland verhuisden sommige familieleden naar Duitsland om de Duitsers ook kennis te laten maken met C&A. In 1911 openen zij de eerste winkel in Berlijn. België volgde jaren later in 1963, met de eerste C&A in Antwerpen op de Meir. Als snel volgden een tal van andere landen en werd C&A internationaal bekend.

Taken

Gedurende mijn stage heb ik uitgebreide waaier aan taken gehad. Met mijn vingers draaien stond zeker niet op de planning!  De taken die ik het meest heb gedaan zijn de ICT-taken. Ik was heel blij dat er veel ICT- taken aan bod kwamen, want ik ben wel sterk met allerlei soorten software. Ik had ook een eigen inbreng en dat vond ik heel tof. Ik gebruikte een programma dat mijn stageplaats nog niet kende. Canva is een programma voor lay-out van affiches, uitnodigingen, enz. Het feit dat ik affiches moest maken voor een interne enquête, kwam mijn kennis van deze software goed van pas. Het was heel fijn om niet alleen zelf iets bij te leren, maar ook mijn collega’s iets te hebben aangeleerd. Administratieve taken kwamen ook aan bod gedurende mijn stage. Omdat mijn studentenjobs meestal heel administratief gericht zijn, was het voor mij niet zo moeilijk om die taken uit te voeren.

Natuurlijk zijn er ook taken die ik helemaal niet leuk vond om te doen, omdat ik mij nutteloos voelde. Ookal hoorde ik achteraf dat ik veel last van hun schouders haalde door die taken te doen. Er was een lijst met alle radiospots die C&A ooit heeft gedraaid op de radio tussen 2009 en 2019. Ik moest de radiospots in een excel-bestand noteren en nagaan of de scripts aanwezig waren in hun Intranet. Indien er geen script was, moest ik die radiospots beluisteren en het script uitschrijven. Dit was voor mij het minst leuke wat ik tijdens de stage heb gedaan.

Aan alles komt een eind…

Het was een hele fijne en leerrijke stage. Ik heb zeker geen spijt dat ik geen stageplaatsen heb kunnen vinden in Brussel. Want als ik er eentje had gevonden in Brussel, was ik nooit terechtgekomen op het hoofdkantoor van C&A. Een echte aanrader voor mensen die later graag willen werken in de internationale modesector en ervaring willen opdoen!

 

Yasmina El Hakiki, 1OMb

 

 

Stage lopen binnen Unizo was een geweldige ervaring

 De opleiding Office Management biedt ons een grote mogelijkheid aan toekomstige professionele carrières.  Daarom werden wij op stage gestuurd gedurende 3 weken in ons eerste jaar. Op die manier kregen we meer voeling met de realiteit van de job die wij later zullen uitvoeren.

Unizo

Ik heb gekozen om stage te lopen binnen het bedrijf Unizo. De stageperiode liep van 4 februari  tot  22 februari.Over het algemeen ben ik zeer tevreden over mijn stageperiode. Ik kreeg een zeer goede begeleiding.

Dankzij Unizo weet ik hoe een bedrijf dagelijks functioneert . Ik heb vooral nieuwe dingen bij geleerd binnen de marketing afdeling. Ik wist bijvoorbeeld niet dat men data rechtstreeks kon scannen met het behulp van een machine die verbonden wordt aan een computer. Op ICT vlak heb ik de skills en kennis toegepast die ik tot nu toe heb gezien op school.

Ik beschrijf Unizo als een professionele team, omdat ze in alle stappen die zowel bij de opstart als bij de uitvoering van hun opdrachten op een professionele manier werd uitgevoerd. De HR afdeling gaat elke dag op met een heleboel vertrouwelijke en vaak ook gevoelige informatie om waarbij ik het heel waardeerde om er even te mogen bij horen. Tenslotte waren zelfkennis en eigenwaarde essentieel om daar te kunnen starten.

Djeny Ndongo

 

Stage verslag

AZ Sint-Maarten is een groot regionaal ziekenhuis te Mechelen. Samen met een twintigtal andere gezondheidszorg- en welzijnsinstellingen, maakt het deel uit van de vzw Emmaus. In 2018 ruilde het ziekenhuis zijn drie campussen in Mechelen en Duffel tot één ziekenhuis. U kan er terecht voor alle basisdiensten en hooggespecialiseerde geneeskunde.

Het onthaal is het eerste contactpunt voor de bezoekers van het ziekenhuis, zowel fysiek als telefonisch. Op basis van dit contact met de receptie wordt bij bezoekers de eerste indruk gevormd.

Taken die ik uitvoerden waren de bezoekers inschrijven, ze wegwijs verder helpen en de inkomende en uitgaande telefoons beantwoorden. De patiënten konden ook zichzelf inschrijven via een zelf bediening Touchscreen. Natuurlijk waren er patiënten die nog nooit met zo’n toestel hadden gewerkt en moest ik ze dan gaan helpen.  De bezoekers zijn intern en extern. De externe bezoekers van het ziekenhuis zijn patiënten, chauffeurs, leveranciers. Toen ik aan het onthaal stond moest ik er verzorgd uitzien. Hiermee moest mijn haren, nagels, gezicht en kledij er tiptop uitzien. Dit is omdat je de hele dag in contact komt met mensen. Ook werd er mij opgedragen om heel vriendelijk te zijn naar de patiënten toe ook tijdens onenigheid.

Dit was zeker een grote uitdaging voor mij. Ik vond het een zeer interessante en leerrijke ervaring. Als er vragen waren kon ik terecht bij mijn collega’s en die hielpen mij dan ook. Ik ben zelfstandig te werk kunnen gaan en ik heb veel bijgeleerd zowel op sociaal als taalkundig vlak. Ook heb ik kunnen omgaan met stress, zeker in een ziekenhuis waar je een heleboel verschillende vragen worden gesteld. Maar het was zeker uitvoerbaar.   

Mijn stage in My Vision 360

Ik ben student van het eerste jaar office Management aan de Erasmushogeschool te Brussel. ik liep stage in het bedrijf My Vision 360.

 My vision 360 is een audiovisueel bedrijf gevestigd in België. Het bedrijf houdt zich bezig met

  • Videografie
  • Fotografie
  • Website ontwerpen
  • Consultant voor bedrijven
  • Marketing

My Vision 360 is ontstaan ​​uit de wens om een ​​nieuwe golf van creatief en artistiek in de audiovisuele wereld te brengen en analyseert de behoeften en de doelstellingen van de klanten om een optimaal product en optimale kwaliteit te garanderen. Met behulp van recente digitale technieken en marketing, verzekert het bedrijf een volledige tevredenheid over uw investering.

 

 

ik werkte als receptionist binnen het bedrijf mijn voornaamste taken waren receptie en agendabeheer.

Receptie

De klanten die aankwamen moesten zich voorstellen, ik controleerde aan de hand van mijn agenda om hoe laat hun afspraak was. Ik nodigde ze uit naar de wachtzaal te gaan en vroeg hun eventueel of ze iets wouden drinken. Als het hun beurt was begeleidde ik ze naar het bureau van de voorzitters. Ik noteerde de gegevens van de bezoekers. Het onderhouden van mijn balie was ook een van mijn taken. Dit gebeurde meestal op het einde van de week. Het deed zich voor dat ik vrije tijd had, ik hielp dan de boekhouders die een probleem hadden met een klant die zijn schuld nog niet had betaalt. Het was meestal een Nederlandstalige klant. Op het einde van de dag sloot ik het gebouw. Ik ontving daarvoor in het begin van mijn stage een sleutel die ik op het einde terug moest geven.

Agendabeheer 

Dit was een nieuwe taak voor mij. Ook op mijn stageplaatsen waar ik stage had gelopen had ik deze taak nooit uitgevoerd. Voor mijn mentor heb ik afspraken gepland met potentiële klanten die ik tevoren had gebeld en die akkoord waren om is langs te komen naar het bureau. De toekomstige afspraken heb ik ook moeten noteren.  Ik gaf het idee aan mijn mentor een agenda bij te houden. Ik vind het persoonlijk overzichtelijker en eenvoudiger. Voor de videasten plande ik ook de afspraken, die hadden het het meest druk dus die tijd voor hun agendabeheer hadden ze niet. Ze hielden zich bezig met het vinden van de acteurs voor het reclamespot, het scenario en het zoeken van het nodige materiaal.

 

Mijn stage-ervaring aan het Sint-Elisabeth ziekenhuis

Als student van het eerstejaar Office Management aan de Erasmushogeschool liep ik stage in het Sint-Elisabeth Ziekenhuis, op de dienst Human Resources te Ukkel. 

De Europa Ziekenhuizen zijn een referentieziekenhuis voor Brussel en omgeving. Als meertalig algemeen ziekenhuis bieden ze een volledig zorgaanbod aan op hun drie sites, St-Elisabeth in Ukkel, St-Michiel in Etterbeek/Europese Wijk en het Bella Vita Medical Center in Waterloo.

Met ruim 300 artsen-specialisten en 1.800 medewerkers zetten ze ons elke dag samen in om zo’n 2500 patiënten een juiste diagnose, een gepaste behandeling en gepersonaliseerde zorg te bieden. Daarbij zetten zij de meest geavanceerde medische technologie in binnen een hedendaagse infrastructuur, om iedere patiënt hoogkwalitatieve en veilige zorg te bieden in het grootst mogelijke comfort.

De eerste dag zag ik onmiddellijk dat mijn takkenpakket zeer breed zou zijn. Ik was tevreden toen ik zag hoe mijn takkenpakket ruim was. Ik kwam met de intentie om zoveel mogelijk het geleerde in praktijk te brengen.

  • ICT

Iedere dag werkte ik met een computer die ik de eerste dag van de IT-coördinator kreeg. Ik verwerkte documenten zowel in Word als Excel. Ik heb namelijk ook met verschillende programma’s moeten werken die ze gebruiken. Voorbeelden daarvan zijn OTYS, VDAB, Forum enz. Op VDAB en Forum plaatste ik vacatures. Wat het programma OTYS betreft, het is een programma waar de kandidaten die gesolliciteerd hebben via de site van het ziekenhuis onmiddellijk al een dossier hebben. Het is een zeer ingewikkeld programma maar na een tijd word je het wel gewoon. Het programma PowerPoint gebruikte ik zelden maar wanneer ik het gebruikte was dit om een duidelijke en aantrekkelijke PowerPoint te maken voor de komende vormingen die plaats vinden in het ziekenhuis.

Ik gebruikte ook dagdagelijks Outlook, waar ik een login kreeg de tweede dag van mijn stage. Het was zeer cruciaal om altijd bereikbaar te zijn via Outlook. Het was zowel een communicatiemiddel als het beheer van de agenda. Een detail dat ik heb opgemerkt is dat de IT-medewerkers altijd bereid zijn om eender welk probleem op te lossen.

  • Vertaling

Af en toe kreeg ik als taak om bepaalde teksten/zinnen te vertalen. Ik vertaalde vaak Franse vacatures naar het Nederlands, mails die in het Nederlands ook gestuurd moeten worden en Nederlandse cv’s die in het Frans vertaald moesten voor mijn Franse collega’s.

Het was toch wel een beetje ingewikkeld. Ik ben perfect tweetalig, ik spreek zowel Frans als Nederlands. Het zijn de twee talen die ik zeer goed beheers. Ik maakte wel eens gebruik van Google Translate of Reverso, maar toch moest ik met deze programma’s opletten. Omdat ze vaak het woord niet juist vertalen. Ik gebruikte deze programma’s enkel als het geen dagdagelijks vocabulaire was en het dus woorden zijn die we amper gebruiken.

Ik was samen met een collega de enigen die de twee talen goed beheersten. Ze vroegen zo’n taken enkel aan mijn collega en aan mij. Wanneer het vertalen ingewikkeld werd, vroegen we hulp aan elkaar.

  • Vergadering

Ik had namelijk ook de kans om aan vergaderingen te assisteren. Dit gebeurde elke woensdag rond 10u. Gedurende de vergaderingen assisteerde iedereen van de HR-dienst en de directeur. Ze spreken over de actuele dienstverlening, de projecten die ze van plan hebben enz. Als iemand een idee heeft om een bepaalde punt te evolueren kan deze persoon het altijd zeggen en samen met de collega’s en directie bespreken. Gedurende de 3 weken was er geen specifiek project maar wel opleidingen die plaats zullen vinden in het ziekenhuis en ze moesten ervoor zorgen dat het zo goed mogelijk verliep.
Ik was niet verplicht om aan deze vergaderingen deel te nemen maar ik vond dit zeer interessant omdat ik ook veel kan bijleren in zo’n vergaderingen.

Ik heb zeker geen spijt dat ik al die takken heb kunnen uitvoeren. Het heeft mij zeer veel bijgeleerd en heb zeker een pak meer vertrouwen in mezelf.
Op die manier leerde ik sneller, omdat ik de opgedane kennis ook meteen toe kon passen. Daarnaast kon ik ook de kennis die ik tijdens mijn studie reeds had opgedaan gebruiken tijdens de stage.

Ik ben zeer tevreden en fier op mezelf over het werk dat ik geleverd heb gedurende de 3 weken. Ik kon zowel zelfstandig als in team werken, georganiseerd en ordelijk werken was voor mij geen probleem. Ik heb mijn talen kunnen verbeteren zowel schriftelijk als mondeling en dit voor het Nederlands en het Frans. Jammer genoeg kwam het Engels zeer zelden aan bod op mijn stageplaats. Ik denk dat ik voor de rest van mijn verwachtingen namelijk meer initiatief nemen en mijn mening uiten heb behaald.

Bovendien krijg je zo een duidelijker beeld van wat je na je studie met je geleerde kennis kunt gaan doen. Zonder deze stage had ik daar wellicht heel anders over gedacht.

Het was een zeer geslaagde stage, waarvan ik veel heb bijgeleerd.

Mijn stage bij Dachser Intelligent Logistics

Ik heb stage gelopen in het bedrijf Dachser Intelligent Logistics.
Dachser is een logistiek dienstverlenend bedrijf dat opgericht werd in 1930 door Thomas Dachser, een Duits zakenman. Nu is het bedrijf nog steeds eigendom van de familie Dachser en is het een van de grootste logistieke dienstverleners in Europa met 352 eigen vestigingen en 72 partnervestigingen.

Hun logistieke dienstverlening is een van de sterkste transportnetwerken ter wereld. Als het gaat om het verzenden van industriële of consumentengoederen, kent Dachser de behoeften van vrijwel alle branches uit de handel en industrie. Hun logistieke experts ontwerpen voor hun klanten transportmogelijkheden die bij hen passen. Dachsers serviceafdelingen houden afwijkingen in het geplande verloop van zendingen continu in de gaten en zorgen ervoor dat goederen tijdig hun bestemming bereiken. Betrouwbaarheid en transparantie zijn de bouwstenen van hun service.

Ik heb de kans gekregen om mijn stage aan de afdeling paletten administratie te lopen. Deze afdeling zorgt ervoor dat de paletten die uit de bedrijf gaan ook terug komen. Mijn taak in deze afdeling was voornamelijk mijn collega’s ondersteunen in hun werk. Mijn voornaamste taken waren facturen behandelen, afhaaladviezen behandelen en afhaalorders voor paletten aanmaken.

Deze stageperiode was een geschikte manier om het werkveld te verkennen. Na afloop van mijn stage weet ik nu meer over mijn eigen professionele identiteit, kwaliteiten, capaciteiten, wensen en ambities. Het was en interessante en leervolle periode. Nu heb ik een beter beeld van de soort onderneming waar ik volgend jaar stage zou willen lopen. Ik weet welke criteria ‘s voor mij van belang zijn om aan mijn leerpunten te kunnen werken. Deze ervaring zal mij helpen bij het zoeken naar mijn stageplaats voor volgend jaar.

Opendeur KCB

Hou je van muziek? Speel je reeds een instrument en wil je de uitdaging aangaan om je hierin verder te verdiepen om van je hobby je beroep te maken ?

Kom dan studeren aan het Koninklijk conservatorium van Brussel. Brussel de bruisende multiculturele stad vol diversiteit. Deze verscheidenheid heerst er ook in het conservatorium zelf. Een enthousiast team van docenten en administratie staat je graag te woord op onze opendeurdag. Hier kan je terecht met al je vragen, bedenkingen,….. Ook kan je kennismaken met de docenten en eventueel voorspelen om zo gerichte feedback te krijgen op je voorbereiding voor de toelatingsproeven.

Benieuwd … in dit filmpje krijg je al een voorproefje van wat je kan verwachten.

Hopelijk tot dan !

Het Sociaal Administratiekantoor

Sinds oktober 2018 werk ik bij het Sociaal Administratiekantoor te Dendermonde. Het Sociaal Administratiekantoor is sinds 1983 actief als dienstverlener op het vlak van loonadministratie en advies inzake arbeidswetgeving, sociale wetgeving en human resources. Marc Van Ongeval was de stichter en jarenlang de drijvende kracht achter het kantoor.

Sinds 2008 maakt het Sociaal Administratiekantoor deel uit van de groep SD-Worx, een erkend sociaal secretariaat en dienstverlener gespecialiseerd in human resources management.

Het Sociaal Administratiekantoor is de ideale partner voor de KMO’s, die wij graag bijstaan in de opstart en de opvolging van hun personeelsdossier en de daaraan verbonden formaliteiten.

Het Sociaal Administratiekantoor omvat een groep gedreven professionals die als filter fungeren tussen de werkgever en de eindeloze maalstroom aan papierwerk en wetgeving. Wij combineren de slagkracht van een sociaal secretariaat met de flexibiliteit van een onafhankelijke HR consultant.

Die dienstverlening op vlak van loonadministratie en sociaaljuridisch advies proberen we zo volledig mogelijk in te vullen. We begeleiden u in uw personeels- en loonadministratie, adviseren u over sociale- en arbeidswetgeving, doen indien gewenst een sociale audit van uw bedrijf en staan als sociale partner aan uw zijde.

Daarvoor vallen we terug op een uitgebreide kennis en jarenlange praktische ervaring, maar ook op nauwe contacten met de overheid en specialisten.