Stage Jeugddienst Asse

Ik ben Bruno Lamal en heb dit jaar een stage van drie weken gevolgd bij de gemeente Asse in het departement van de Jeugddienst. De jeugddienst van Asse is een plek waar kinderen, jongeren en jongvolwassenen langs kunnen komen. Hier kan je terecht met vragen in verband met een zaal te huren tot het lenen van een leuk gezelschapsspel.

Tijdens mijn stage heb ik hoofdzakelijk de taak van het onthaal op mij genomen. Hierbij verrichte ik te klassieke taken dat erbij horen, namelijk mensen ontvangen en doorverwijzen, telefoon opnemen en eveneens doorverwijzen indien nodig, bepaalde documenten opmaken en kopiëren, … . Naast deze taken heb ik mijn collega’s geholpen waar nodig. Het voornaamste waar ik me mee bezighield was meehelpen met de voorbereidingen van het speelplein. Dit kan vergeleken worden met een kinderopvang. Hierbij werd mij de opdracht gegeven om een aantal documenten te vervolledigen die later ondertekend zouden worden door de tewerkgestelde animatoren. Dit was een van de opdrachten die mij toevertrouwd werden omtrent de voorbereidingen van het speelplein. Door de enorme tijdsdruk hebben we het net op tijd afgekregen en kreeg ik de kans om mee alles te gaan opstellen op de plek zelf.Mijn collega’s waren steeds vriendelijk en behulpzaam, indien ik een vraag had kon ik telkens bij iemand terecht en werd ook goed geholpen door hun.

Dit was mijn eerste administratieve stage en ik zou deze plek zeker aanraden aan anderen die opzoek zijn naar een stageplek. Om meer te weten te komen over wat de Jeugddienst van Asse doet en wat ze organiseren dan kan onderstaande link je verder helpen.

https://www.asse.be/dienst-jeugd

Agilitas

Mijn Naam is Alexia, ik studeer office management op de erasmushogeschool Brussel. Dit jaar, in de maand februari  heb ik de kans gehad om stage te lopen in het uitzendkantoor van Agilitas in Sint-Lambrechts-Woluwe. Het doel van deze stage is om mijn vaardigheden te ontwikkelen en al een reëel inzicht te krijgen over de bedrijfswereld.

Ik heb gedurende drie weken gewerkt als uitzendconsultent. Mijn belangrijkste taak was om uitzendkrachten te contacteren voor verschillende jobs. Eerst belde ik de kandidaten op en hield een telefonische screening met hun. Als de kandidaat geschikt was en ervaring had nodigde ik hem uit voor een sollicitatie gesprek. Eens dat al de stappen goed verliepen werd de kandidaat aangenomen. 

Tijdens mijn stageperiode heb ik enorm veel bijgeleerd. Ik ben blij dat ik bij Agilitas stage heb mogen lopen. Human resources is een vak dat ik zeer interessant vind. Daar ben ik in de loop van mijn stage achter gekomen.

Iets waar ik trots op ben is dat ik enorm veel communicatieve vaardigheden heb bijgeleerd. Tijdens mijn stage heb ik geleerd op socialer te zijn. Ik was steeds in contact met kandidaten dus dat was zeer belangrijk. Dat was ook een van mijn doelen voor deze stage dus ben ik ontzettend tevreden.

Ik ben erachter gekomen dat ik graag met mensen in contact ben. Dit is dus zeker een factor waaraan ik moet denken voor mijn volgende stage.

Ten Slotte wil ik nog meedelen dat dit mijn eerste stage-ervaring was. Ik heb het geluk dat mijn opleiding mij de kans geeft om op stage te gaan.

Office Management stage

Office Management is de beste wijze om zich polyvalent te voelen. Ik heb dit jaar stage gelopen in een verzekeringsbureau, namelijk Protexis. Tijdens mijn stage heb ik gevarieerde taken uitgevoerd. Dankzij mijn ervaring tijdens de stage heb ik een goede inzicht gekregen van wat er allemaal verwacht kan worden van een Office Manager. Ik heb gedurende de stageperiode geleerd hoe prioriteiten stellen. Het was voor mij de eerste keer om stage te lopen en ik vond dit een toffe ervaring. Volgend jaar zou ik graag hetzelfde takenpakket willen uitvoeren, maar wel in een andere sector, met als doel een sector te vinden die mijn interesse aantrekt.

Mijn stage Ervaring bij accent jobs

Hoe zag mijn 6 maanden stage bij accentjobs? In het begin lijkt 6 maanden dat het zoveel is, maar eigenlijk vond ik het super leuk om daar  mijn stage te doen. Ik had heel leuke collega’s die niet zo streng op mij waren. Ik werd sinds dag 1 met open armen ontvangen. In het begin vond ik het heel eng omdat ik kon niet veranderen van mijn stageplaats. Ik moest 1 stage plaats kiezen waar ik een halfjaar moest blijven. Het was mijn eerste en beste keuze. Ik werd heel goed opgeleid. Sommige dagen waren wel wat zwaar omdat je dan letterlijk heel de dag aan de telefoon moest praten en op den duur werd dat dan even vervelend. Soms had ik dan mensen die werk zochten heel boos aan de lijn omdat we hun te lang lieten wachten. Ik moet me nog altijd dan aan de regels houden en heel beleefd praten ook al werd er geroepen aan de andere kant van de telefoon. Maar gelukkig was het niet elke dag zo. Ik had een zeer gevarieerde job. Soms was ik aan het onthaal. Aan het onthaal hielp ik mensen verder die naar het interim bureau kwamen om zich in te schrijven, dat vond ik fijner om te doen. Mijn ervaring bij accentjobs was super. Het was mijn eerste stage ooit en het beste stage. ik raad zeker en vast iedereen om stage te volgen bij accentjobs. Zeer vriendelijke medewerkers die u niet enkel zien als een stagaire maar als 1 van hun. Ik zou zeker en vast terug daar stage willen lopen.

Mijn stage bij I-City, schooljaar 2018-2019.

Mijn stage in mijn eerste jaar Office Management bij I-City vond ik eerlijk gezegd geweldig.

Laat me eerst beginnen waar het zich situeert, aangezien ik redelijk ver van Brussel woon was een stageplek vinden ‘in de buurt’ zeer lastig, zo was een stage vinden al moeilijk genoeg zonder de hulp van de school.

Maar ik vond met behulp van men eigen vader dat er destijds werkte als CFO een stageplaats in een IT bedrijf dat toen nog GIAL heette, het was amper 10 minuten stappen van het noord station Brussel, wat voor mij ideaal was en ik niet beter kon hopen.

Nu begon ik deze leuke stage met 2 zéér aangename collega’s, Dave en Monique.

Dave, mijn stagementor werkte voor HR, secretariaat en deed fleet, ik was de persoon dat hem dus ondersteunde.

Monique was de vrouw dat aan de balie stond ter verwelkoming van onze gasten en werknemers, ze hielp iedereen en alles.

Mijn algemene taken waren documentatiebeheer, post, IT beheer onder toezicht, documenten opstellen en rekentabellen met excel.

Ik was van dag 1 al zeer gedreven en optimistisch, hierdoor werkte ik uiteindelijk net wat iets te snel waardoor taken voor me vinden al moeilijk was, maar had zeker niet te klagen en had altijd wel iets te doen!

En had de beste ervaringen met deze personen, ik werkte zo goed en zo gemotiveerd dat er me een vaste studenten job werd gegeven dat ik uiteraard zonder nadenken ja op had gezegd, ik heb erna nog voor 6 maanden elke woensdag en vrijdag bij hun gewerkt!

Top bedrijf, top personeel en dynamiek, ik ben nog steeds in contact met enkele personeels leden !

Een betere stage had ik nooit op kunnen hopen.

 

 

Mijn stage bij Het Heilig Hart van Maria-Instituut

Ik ben Kevin Salu Kia Zola. De plaats waar ik drie weken lang stage heb gelopen is de school Heilig Hart van Maria-Instituut. Het is een kleuter- en lageronderwijs. Zelf heb ik hier op school gezeten in het kleuteronderwijs. 

Heilig Hart van Maria is een lager en kleuteronderwijs dat zich ten volle inzet voor de opvoeding en onderwijs van hun leerlingen. Het is een katholiek onderwijs, ze bieden een christelijk geïnspireerde, eigentijdse opvoeding en onderwijs aan. Het schoolteam wilt zo goed mogelijk samenwerken met de ouders en samen naar een oplossing zoeken wanneer er zich problemen voortdoen. Ze hopen dat hun leerlingen mooie herinneringen aan hun basisschool kunnen meedragen op weg naar de volwassenheid.

In het begin van mijn stage was ik vrij onzeker over de prestaties die ik op mijn stage zou verrichten omdat ik uit een volledige andere richting kwam. Gelukkig waren mijn collega’s er om me alles duidelijk uit te leggen wanneer ik iets niet goed begreep. Vanaf dat ik alles onder de knie had over de werking kon ik zelfstandig te werk gaan. Dit gaf me motivatie. Hierdoor heb ik ook goed kunnen presteren. Ik heb mails beatnwoord en verstuurd, receptie en onthaal, administratie en ook organisatie. Ik hielp ook mijn collega’s met kleinere taken zoals bv: prentkaartjes knippen en plastificeren. (zie afbeelding)

In het algemeen denk ik dat ik mijn verwachtingen heb behaald. Ik ben nog meer zelfstandig geworden en ik heb in team leren werken. Ik heb mijn kwaliteiten kunnen tonen. Ik ben zeer blij met de kansen die we hebben gekregen in het eerste deeltraject zodat wij de leerlingen ons beter te kunnen ontwikkelen op de werkvloer. Nu weet ik ook hoe het bedrijfsleven in zijn werk gaat.

Werken als Management Assistant bij TETRALAW

Hallo bloggers !

Ik ben net als jullie studente aan de EHB, ik volg de richting Office Management. Aangezien ik werkstudente  ben volg ik deze richting als werktrajecter. Ik werk als Assistent Manager in het advocatenkantoor TETRALAW. TETRALAW werd gesticht in 2012 door 5 advocaten die bij Simont Braun werkte. Doordat bij Simon Braun te werken niet meer paste bij hun visie van hun werk besloten zij samen om een kleiner kantoor op te richten om zo nauwkeurig mogelijk advies te kunnen geven aan hun klanten.

Het advocatenkantoor is gevestigd in het centrum van Brussel in de Louisa laan dicht bij het Justitiepaleis van Brussel. TETRALAW biedt diensten in belastingrecht, bedrijfsrecht en       sociaal recht. 

Het identiteit van TETRALAW is te definiëren in 3 kernwoorden: Passion – Synergie – Enterprise.

Passion omdat we ons werk graag uitvoeren en altijd het beste van ons werk willen leveren.  Synergie omdat alle departementen, advocaten, secretaressen samenwerken en elkaar helpen. Enterprise omdat TETRALAW in het geheel in alle omstandigheden professioneel en klantgericht wilt overkomen. En met de 3 kernwoorden samen bereikt TETRALAW haar doelen.

Ik werk samen met de Office Manager en ik ben ook verantwoordelijk voor het onthaal. Mijn taken als assistent zijn uitgebreid. Ik heb administratieve taken zoals facturen opmaken en nakijken, factuur herinneringen, abonnementenbeheer, mails sturen,.. en uitvoerende taken als het organiseren van seminars die vaak plaats vinden in ons gebouw. Het organiseren van evenementen en de Facility Management is wat ik het leukst vind. Omdat ik zo het gevoel heb dat ik een echte bijdrage lever in mijn werk. Voor het onthaal is het puur receptiewerk dat ik uitvoer zoals het beheer van het onderhoud van het gebouw, het reserveren van vergaderzalen, kantoorbenodigdheden bestelen,.. Als onze Knowledge & Community Manager afwezig is dan ben ik soms haar back-up om de laatste actualiteit “TERACTU” op onze website up to date te houden. 

 

 

 

 

 

 

Stage bij Start People in Aalst

Mijn naam is Joske Vandervorst. Ik zit momenteel in mijn eerste jaar van Office Management in Erasmus hogeschool in Brussel. Wij mochten een stage van 3 weken lang uitoefenen en ik heb hiervoor gekozen om stage te doen in het interim kantoor StartPeople in Aalst. Ik heb al reeds enkele stage ervaringen gehad door mijn opleiding in het middelbaar in Bussiness Support.Het verschil met mijn vorige stages is dat wij ze niet zelf mochten kiezen. Deze stage mochten wij wel zelf kiezen. Ik ben op het bedrijf StartPeople terechtgekomen en heb hun meteen een mailtje gestuurd. Ik kreeg meteen telefoon van mijn toekomstige stagementor Karen De Koster met de vraag of ik eens wou langskomen op kantoor om dit allemaal te bespreken. Ik was meteen enthousiast na ons eerste gesprek. Op mijn eerste dag werd ik meteen hartelijk verwelkomt in een klein team. Ze hebben me alles uitgelegd en zelf meerdere keren als ik het niet begreep van de eerste keer. Mijn taken waren dagelijks om via een vacature mensen op te bellen waarvan ik vond dat ze geschikt waren voor de job. Ik mocht ze dan uitnodigen voor een gesprek bij ons om verder te spreken. Een dagelijkse taak dat ik nog mocht doen waren vacaturen schrijven en posten op onze site en op de site van VDAB. Mijn stageplaats was echt een geweldige plaats met een team van geweldige mensen, ik was niet meer de “stagiair” op het einde maar een volwaardige collega van hun, de 3 weken zijn dan ook voorbij gevlogen. Ik ben zeer blij dat ik bij hun de kans heb gekregen om een stage daar te mogen doen.

Mijn stage ervaring

Mijn naam is Benedicte Ndongala-Bielako. Ik ben een student uit Office Management in het eerste jaar aan de Erasmushogeschool Brussel campus Bloemenhof. In het hoger onderwijs werden wij verplicht om al in het eerste jaar stage te lopen van drie weken. De stageperiode was van 03 februari 2020 tot en met 21 februari 2020. Door de stage hebben we de mogelijkheid gehad om op die manier meer inzicht te krijgen over de realiteit van de job en hoe het bedrijfsleven in mekaar zit.

Wanneer ik contact heb opgenomen met hen was het nog niet zeker dat ik daar stage ging lopen, maar ze hebben mij wel de kans gegeven om langs te komen voor een gesprek. Vervolgens heeft mijn stagementor mij uitgelegd wat de takenpakketten waren en hij vroeg mij als ik het zag zitten om de takenpakketten uit te voeren.
De afgelopen drie weken heb ik bij Agilitas hoofdzakelijk als Uitzendconsultent gewerkt. Een uitzendconsultent is de bemiddelaar tussen bedrijven die op zoek zijn naar geschikt personeel en kandidaten die op zoek gaan naar een job.

De eerste week mocht ik echt aan de slag gaan met het werk namelijk werkzoekende en jobstudenten opvragen in de database van VDAB of in hun eigen database. In de eerste week had ik niet echt mensen kunnen opbellen omdat het ongewoon voor mij was, maar ik deed wel mijn best.

Tijdens de tweede week mocht ik al iets meer doen dan de voorbije week zoals de gegevens van werkzoekende en jobstudenten invoegen in de database van Agilitas, opnemen van binnenkomende telefoons en doorschakelen naar de juiste collega. Wat ik in die week nog mocht doen was de planning voor een bepaalde bedrijf.

Voor de planning moest ik bepaalde jobstudenten opbellen die tijdens hun vrije dagen ter beschikking waren om te werken. Als ze beschikbaar waren heb ik op de planning yes geschreven en zo niet schreef ik no. Soms kon het ook zijn dat ze niet opnamen dus spraak ik op de antwoordapparaat en op de planning schreef ik aa zo wist mijn collega dat ik op het antwoordapparaat ingesproken had.

In de laatste week van mijn stageperiode kon ik al gemakkelijker mijn werk combineren, mensen opbellen, hun gegevens invoegen en de planning voor Action maken. Er kwamen ook werkzoekende voor een bepaalde job en voor die job moesten ze een test afleggen en ik mocht hun tijdens het test begeleiden.

 

Mijn stage bij Vivaqua !

Mijn naam is Atia Kenza. Ik ben een eerstejaarstudent Office Management. In het kader van ons opleiding zullen mijn medestudenten en ik een stage lopen voor een periode van 3 weken. Dit is de enige opleiding die stage aanbiedt in het eerste jaar. Op die manier ga je een idee krijgen van hoe een dag als Office Manager verloopt. Verder ga je een beter beeld krijgen van hoe de bedrijfswereld in mekaar zit. Om dit te samenvatten is dit een perfecte ervaring voor jezelf om te zien of dit opleiding goed bij jouw past.

Omdat dit het eerste jaar was, hebben we zelf de keuze gekregen om een stageplaast te zoeken. Aangezien ik geen stage-ervaring had, was het voor mijn niet zo eenvoudig om een stageplaats op te sporen. Ik kom van een ASO-richting dus de wijze waarop ik een bedrijf moest benaderen had ik in praktijk nooit toegepast. Hoewel, tenminste voor studentjobs.                                                                                                          Dankzij de lessen en enkele vrienden ben ik vlug te weten te komen hoe dit moest gaan. Ik ben op verschillende plekken geweest en heb mails gestuurd. Ik kreeg meestal een negatieve feedback omdat 3 weken te kort was.

Na verschillende weken heb ik op het laatste moment een stage gevonden. Ik had een mail gestuurd en zij antwoorde meteen positief op mijn aanvraag. Vivaqua werd op dit moment mijn stageplaats. Snel ben ik in het hoofdkantoor bezoek gaan doen en heb daar Fabienne Sels ontmoet, zij leidt de centrale administratie. Na enkele minuten babbelen, heeft zij mijn stageovereenkomst gehandtekent. De stageperiode lag vast, deze ging op 3 februari beginnen in het hoofdkantoor van Vivaqua.

Zoals in de lessen behandelt is een Office Manager heel erg bezig met allerlei zaken, hij moet heel flexibel zijn en figureert als tweede arm voor elk manager, ingenieur, baas en dergelijke. Een goed Office Manager moet een aantal vaardigheden en kwaliteiten hebben. Die vaardigheden en kwaliteiten, ga je doorheen je stage leren. Vandaar is de stage effectief. Het is gericht op een bepaalde doel, je in de opleiding sturen.

Voordat ik de stage begint, kreeg ik al een gemengd gevoel. Omdat het een groot organisatie is, zou het kunnen zijn dat ik niet gemakkelijk geïntegreerd zal worden. In een bedrijf is de hiërarchie heel belangrijk en misschien is het hier het geval. Ik was wel nieuwsgierig naar mijn collega’s, het bedrijfscultuur en de moeilijkheid van mijn takenpakket. Ik verwacht van mijn stage dat ze mij diverse taken geven zodat ik multifuncyioneel kan werken. Het feit dat ze mij zullen vertrouwen en zelf initiatief laat nemen maak me niet bang. Ik ben van natuur zelfstandig opgebouwd, dus streef ik altijd naar autonomie. Dit kan misschien een plus zijn voor het team.                     Mijn verlegenheid is het onderdeel waar ik het meest naar uitkijk. Ik zou graag hebben dat ik mijn mening durf te uiten en zelf naar de mensen toegaat. Uiteraard is het niet zo gemakkelijk om in een bedrijf terecht te komen en onmiddellijk u verlegenheid weg te jagen. Maar ik ben ervan overtuigd dat mijn stage een leerrijke ervaring gaat worden en dat ik mijn kennis gaat kunnen uitbloeien.