Allereerste stage bij VLM

Ik kreeg de gelegenheid om mijn eerstejaars stage te lopen bij de Vlaamse Landmaatschapppij. De VLM werd 75 jaar geleden opgericht. Het is een extern verzelfstandigd agentschap (EVA) met de structuur van een nv. Zij maken deel uit van onze raad van bestuur. De VLM behoort tot het beleidsdomein Leefmilieu, Natuur en Energie van de Vlaamse overheid . Hun grootste doelen in Vlaanderen zijn: omgevingskwaliteit rectificeren, aanmoedigen van duurzame bemesting, beheerovereenkomsten aansluiten met agrariërs ect. De hoofdvestiging ligt in Brussel maar het VLM beschikt nog over andere zetels. Ik was tewerkgesteld op hun hoofdzetel te Brussel in het afdeling Landinrichting en Grondenbank als projectondersteuner. Tijdens deze stage heb ik veel bijgeleerd over de werking van het bedrijf, hoe alles daar verloopt en over de taken die ik heb kunnen uitvoeren. Gedurende de drie weken dat ik daar aanwezig was kreeg ik als voornaamste taak het helpen met hun verhuis. Hun toenmalige vestiging was een gebouw in het Guldenvlieslaan en sinds ze een heleboel papierwerk hadden moest ik meestal archiveren. Af en toe werden er mij andere taken toegewezen maar archiveren was wel wat ik daar het meest moest doen. Mijn stagementor, begeleider en andere collega’s waren zeer vriendelijk en behulpzaam. Meteen werd ik op mijn gemak gezet en voelde ik me goed in de team. Ik en een andere medestudent werden allebei aangenomen door dezelfde stageplaats. We kregen een bureau en gingen samen onze taken verrichten. Daardoor heb ik mijn stage beter beleeft want het was fijn om deze ervaring te delen met een andere student.

De Vlaamse Landmaaatschappij

Stage Holiday Inn

Ik was  blij met de stageplaats die ik had gekozen. Het was een nieuwe uitdaging waarvan ik zeker wist dat ik nieuwe dingen ging bijleren. Het aspect bijleren was ook hetgene wat in mijn achterhoofd zat bij het kiezen van mijn stageplaats. Ik had zelf al nagedacht over wat ik dacht te kunnen verwachten als taken. Ik kwam tot de conclusie dat er veel bij komt zien waar ik niet meteen zelf was opgekomen. Ik wist al uit vorige stages dat stiptheid, taakafwerking, goed luisteren naar de uitleg belangrijk zijn en daar heb ik proberen rekening mee te houden. Vanaf dag één noteerde ik meteen alle taken en hoe ik ze moest uitvoeren. Op deze manier moest mijn mentor het niet meerdere keren herhalen en kon op een effectieve manier mijn taken vervullen. Ik probeerde meteen te tonen dat ik er was om bij te leren en interesse had in de werking van bedrijf. Als er iets was dat ik niet begreep probeerde ik het eerste zelfstandig op te lossen anders vroeg ik het. De feedback die ik kreeg was positief, wat voor mij ook aantoonde dat ik mijn taken goed had uitgevoerd. Dit gaf me zeker motivatie voor de komende stages. Ik kreeg te horen dat ik alle opdrachten tot een goed einde kan brengen, dat ik weinig tot geen fouten maakte, interesse toonde, initiatief nam, goed overweg kan met de computer en hun systeem en dat ik alle uitleg meteen van de eerste keer begreep. Dit motiveerde me voornamelijk omdat ik van mezelf ook vond dat ik al mijn taken vrij goed had uitgevoerd en op deze manier hier ook bevestiging van kreeg. Enkele  werkpunten voor mezelf zijn op tijd komen en soms wat meer uit mijn schelp kruipen, ik werk graag op mezelf waardoor ik zo gefocust ben op mijn werk dat ik de mensen rondom mij even vergeet. 

Wat ik positief vond aan mij stageplaats is dat ik veel heb bijgeleerd vanuit het standpunt van de medewerker. De meeste van mijn taken vond ik zeer interessant en leuk om uit te voeren. De medewerkers waren allemeel heel positief en sociaal ik voelde mij er zeker op mijn gemak. Alles is zeer goed verlopen en mijn verwachtingen van de stage kwamen ongeveer overeen. Als ik nu op hotel zou gaan weet ik veel beter wat er zich achter de schermen allemaal afspeelt. Een minpunt aan de stageplaats waren enkele van de dagdagelijkse taken die ik moest uitvoeren, onderandere de deposits en de controle reservations zijn hier een voorbeeld van. Ten tweede vond ik het ook spijtig dat ik vaak om 7 uur moest beginnen, dit vormde enkel een probleem omdat ik van ver kom waardoor ik heel vroeg moest opstaan. Dit zijn dan ook de enige opmerkingen die ik heb voor de rest is alles goed verlopen.

https://www.ihg.com/holidayinn/hotels/gb/en/reservation

Stage bij GC Everna

ijn naam is Jamilé Vargas Moreno, ik ben student aan de Erasmus Hogeschool in Brussel. Ik studeer Office Management en zit in het eerste jaar. In het kader van mijn opleiding ben ik verplicht een stage te volgen als Office Manager voor 3 weken. Deze stage heb ik gelopen in het gemeenschapscentrum Everna, bij mij om de hoek op de Sint Vincentiusstraat 30 te Evere. Als kind kwam ik er al vaak, elke woensdag waren er workshops en speeldagen; deze hebben mij altijd veel plezier opgeleverd. Meerdere jaren later ben ik daar zelf gaan werken als animator en daarna ook hoofdanimator. Ik heb daar heel mijn jeugd zowel gespeeld, geleerd en gewerkt. Daarom leek het mij vanzelfsprekend om nog meer te leren bij Everna.

Everna is het gemeenschapscentrum van Evere. Het is een groot verwelkomend centrum, de deuren staan open voor iedereen. Je wordt er altijd goed ontvangen, van peuter tot gepensioneerde. Everna maakt deel uit van het ‘N22’, dit is de naam voor de 22 Nederlandstalige gemeenschapscentra in Brussel. De 22 centra van N22 bieden in totaal meer dan 46.000 m² beschikbare ruimte. Ook al zijn het Nederlandstalige gemeenschapscentra, ben je als anderstalige ook zeer welkom.

Ik heb Kim Dubois, Office Manager, geholpen bij haar taken. Ik heb de agenda beheerd, contracten en facturen gemaakt en verstuurd. Daarnaast heb ik veel boekhouden mogen doen en als laatste heb ik een database gemaakt met alle zaalhuren van 2018. Omdat ik al een goede band had met Everna heb ik meer uitdagende taken gekregen, zij vertrouwen mij met hun loonfiches en ik mocht mee helpen om het boekjaar 2018 af te sluiten. Ik heb vooral de zaalhuur beheerd, e-mails beantwoord en de boekhouding gedaan naast mijn grotere opdrachten.

grondplan van de zaalindeling

 

 

 

ACT

Ik kreeg de kans niet om dit jaar een stage te doen. Ik heb dus in de plaats daarvan gewerkt op mijn stageplaats van het 2de jaar, bij ACT. Dit is een examencentrum voor het behalen van je rijbewijs en een keuringscentrum voor auto’s. Mijn hoofdtaak was om kandidaten in te schrijven voor het theoretisch rijexamen en ook de taken die ik in mijn vorig blogbericht had gepost waren steeds van toepassing dit jaar. ik heb natuurlijk ook meer verantwoordelijkheden gekregen dan vorig jaar en leer er elke dag meer bij. Ik ging er nog steeds met evenveel plezier naartoe als vorig jaar. Hieronder een video waar ik enkele dagelijkse taken uitvoer.

 

Stage EF Oxford

Ik ben een laatstejaarsstudent Office Management op de Erasmushogeschool in Brussel. Ik had ervoor gekozen om een stage van 12 weken in het buitenland te lopen, in EF Oxford om precies te zijn.

Tijdens mijn stage heb ik verschillende management ondersteunende taken uitgevoerd. Ik heb veel bijgeleerd en mezelf nog meer beter leren kennen. Ik probeerde mijn taken altijd zo goed mogelijk uit te voeren en feedback te vragen van mijn stagementor.

Als stagiaire in de activiteiten departement heb ik boodschappen helder en doelgericht overgebracht naar het management, medewerkers, studenten, externen, en dit in het Engels. Ik communiceerde ook met internationale studenten in het Nederlands of Frans als het echt nodig was.

Ik vond dit een zeer interessante stage en ik raad het zeker aan, aan andere studenten.

Herdis Lumbu 3 OM

Waarom heb ik voor Office Management gekozen?

Hallo iedereen!

Mijn naam is Shele en ik zit in mijn derde jaar Office Management.  Dit jaar heb ik helaas geen stages gehad, omdat ik nog twee vakken van het tweede heb.

Vandaag ga ik het hebben over waarom ik voor Office Management heb gekozen. Drie jaar geleden twijfelde ik tussen meerdere richtingen, maar uiteindelijk koos ik voor Office Management. De naam sprak mij aan en de talen zijn altijd iets geweest dat mij heel hard interesseerde. Ook de school zelf, Erasmushogeschool, gaf me meteen zin om hier verder te studeren. Er is hier ook altijd een leuke sfeer en de mensen zijn hier heel vriendelijk. Ik voelde me al meteen thuis.

In drie jaar heb ik al heel veel bijgeleerd en ik blijf nog steeds nieuwe dingen bijleren. Elke dag zie ik mezelf meer en meer groeien. Dankzij de stages (in het eerste en tweede) heb ik kunnen toepassen wat ik allemaal geleerd heb. Ik heb ook al meer een zicht van wat ik wel en niet graag doe. Vaak zeggen mensen dat werken in een kantoor altijd hetzelfde is. Vroeger was ik het daar helemaal mee eens, maar nu niet meer. Volgens mij hangt alles af van de sector waarin je werkt en hoe je bedrijf in elkaar zit. Op Erasmushogeschool krijg je naast de jaarlijkse stages ook de kans om tijdens het jaar alles wat je geleerd hebt toe te passen. Bijvoorbeeld bij het organiseren van evenementen of samen met je klasgenoten te werken aan een project. Je bent jezelf voortdurend aan het uitdagen. Als Office Manager kan je overal terecht. Jij beslist zelf wat je wilt doen. Je kan bijvoorbeeld zelf je eigen bedrijf starten of in je droombedrijf gaan werken. 

Wat volgend jaar betreft, heb ik nog geen idee waar ik mijn stage wil doen. Het zal volgens mij waarschijnlijk in een groot bedrijf  zijn en liefst in Brussel. Ik kan al niet wachten om 3 maanden stage te lopen, ook al weet ik dat het vermoeiend zal zijn.  Het gaat alvast een leerrijke ervaring zijn. Ik hoop gewoon dat ik de ideale stageplaats ga vinden en wie weet zal het mijn toekomstige baan worden.

https://www.erasmushogeschool.be/nl

Het Gemeentebestuur Rumst

Als onderdeel van het vak Stage1 en POP van het eerste studiejaar van Office Management,
moesten alle eerstejaarsstudenten een eerste ervaring opdoen en een stage lopen van
drie weken.

Aangezien een toekomstige Office Manager overal terecht kan mochten we in elk sector stage lopen.

Mijn stagezoektocht begon wat later dan normaal gepland. Ik begon eerst online te
zoeken of er vacatures van bedrijven (of andere) waren die officieel op zoek waren naar
stagiaires. Ik zocht via verschillende websites zoals indeed.com, vdab.be, student.be en
ook op sommige interim websites. Om te solliciteren voor een stageplek belde ik hun op
en/of verstuurde e-mails. Af en toe ging ik ook langs bij sommige potentiële
stageplekken. Aangezien ik niet centraal woon zocht ik een stageplek dat niet te ver van
thuis zal zijn van thuis, om het laat komen door vertragingen etc. te voorkomen. Het was
echt moeilijk om direct iets te vinden aangezien ik meest geen antwoord kreeg, ze de
stages alleen voor een langere periode aanboden of omdat ze al iemand hadden. Tot
begin januari had ik nog steeds niks en besloot naar een gesprek met mijn
stagebegeleider nog eens opnieuw alle stageplekken te bellen die ik in het begin van mijn
zoektocht had gecontacteerd. Na een oproep werd ik doorverwezen naar het
Gemeentebestuur Rumst waar ik naar een kort telefoongesprek en het opnieuw opsturen
van mijn sollicitatiemail op zelfde dag nog een positieve antwoord kreeg.
Ik liep dus mijn stage bij het Gemeentebestuur Rumst (lokaal bestuur) in het
secretariaat.

Het gemeentebestuur heeft een heel aantal wettelijke opdrachten. Zo vervult de dienst
burgerzaken heel wat formaliteiten die gerelateerd zijn aan de levensloop van inwoners:
identiteitsbewijzen, rijbewijzen, inschrijvingen van woonst, voltrekken van huwelijken,
aangiftes van geboorte, overlijden en huwelijk enzovoort. Inwoners kunnen bij hen ook
documenten aanvragen, bijvoorbeeld aktes uit registers, bewijzen van samenstelling
gezin e.d. . Er zijn ook heel wat verplichtingen op het vlak van het onderhoud van
openbaar domein, begraafplaatsen, veiligheid, omgevingsvergunningen,
informatieverstrekking etc..


De wettelijke verplichtingen zijn niet de enige zaken die hier gedaan worden. Het lokaal
bestuur van Rumst voert ook tal van andere projecten en opdrachten uit. Daaruit blijkt
nog het meest de diversiteit. Zo heeft de gemeente Rumst twee gemeentelijke
basisscholen en organiseert ze in vier vestigingen (en ook scholen) de buitenschoolse
kinderopvang. Ze organiseert een gemeenschappelijk leerlingenvervoer. De cluster
waarin onderwijs en kinderopvang vervat zit, organiseert ook het Sociaal Beleid (OCMW).
In dit kader heeft het bestuur van Rumst een lokaal dienstencentrum met serviceflats.
Het bestuur werkt een uitgebreid vrijetijdsaanbod uit en zorgt voor de ondersteuning van
verenigingen als deel van het weefsel van de gemeenschap. Er zijn twee bibliotheken,
een sporthal en een sportschuur. De cultuurdienst, jeugddienst en sportdienst werken
allemaal activiteiten en projecten uit waarin ze hun doelpubliek betrekken en
doelstellingen trachten te bereiken.

Mobiliteit en openbare werken zijn twee andere grote opdrachten die het lokaal bestuur
vervult. Het woonloket beantwoordt vragen van inwoners m.b.t. wonen en begeleidt hen.
De milieudienst, deel van Omgeving, legt zich toe op milieu gerelateerde projecten en
vergunningen.

Om de dienstverlening van al de diensten te organiseren, is er een uitgebreid
patrimonium van gebouwen e.d. die onderhouden worden door verschillende diensten.
Uiteraard is voor dit alles ook personeel en financiën nodig. Zo komen we tot de cluster
coördinatie beleid en beheer, waarin de ondersteunende diensten vervat zitten,
waaronder naast personeelsdienst en financiële dienst, ook nog ICT, communicatie en
digitale dienstverlening, secretariaat en interne organisatiebeheersing vervat zetten.

De kernactiviteiten van het secretariaat omvatten:
1. Voorbereiden en notuleren van de vergaderingen van het College van
Burgemeester en Schepenen alsook de gemeenteraad.
2. Postregistratie
3. Ondersteunen van de gemeentesecretaris in het dagelijkse werk: telefoons
beantwoorden, agendabeheer, coördinatie van logistieke taken i.v. vergaderingen
e.d.
4. De interne organisatie beheersing omvat het verzamelen van al de interne
informatie over de realisatie uit het bestuursakkoord en het opmaken van
rapportagedocumenten om dit aan te tonen.

Stageplaatsvoorstelling Buy Way Personal Finance

Buy Way Personal Finance is gespecialiseerd in consumentenkrediet in België en Luxemburg. En dit meer dan 30 jaar.

Het bedrijf, met hoofdzetel in Brussel, is meer bepaald gespecialiseerd in de financiering op het verkooppunt. De aangeboden financieringsoplossingen werden ontworpen met als doel om zowel aan de klanten als aan partners uit de kleinhandel producten te kunnen aanbieden die het best aangepast zijn aan elke mogelijke situatie.

Buy Way biedt zijn partners:

  • Volledig digitale oplossingen voor het ingeven van kredietaanvragen in fysieke verkooppunten
  • Oplossingen die makkelijk te integreren zijn op uw webshop
  • Gemaakte juridische en analytische ondersteuning
  • Een opleiding voor de verkopers

Mijn taken als stagiaire is kunnen werken met het  LYCORN-softwareplatform. Deze software werkt met dossiernummers, bankrekeningnummers en onze referenties van de klanten. Ik moet daarin alle codes kunnen toepassen die gebruikt wordt om in de dossiers van klanten te werken. Via onze Vocalcom beantwoord ik de mails van klanten die vragen hebben in verband met hun dossier of die iets willen wijzigen. Op deze systeem krijg ik ook oproepen binnen. Ik stort de klanten terug die teveel  hebben betaald dan hun totale bedrag via onze intranet. Ik deblokkeer of stuur de nieuwe pincode op van de mastercards, van klanten die het geblokkeerd hebben of die het vergeten zijn via  onze agentschap applicatie. Hiervoor heb ik dossiernummer nodig van de klant omdat het gelinkt is aan onze mastercards. Aan het onthaal help ik de klanten verder met mijn medewerkers. Mastercards die teruggestuurd worden door de post blokkeer ik via het LYCORN-softwareplatform en vernietig ik die via een speciaal machine. Ik beantwoord ook de vragen per telefoon wanneer er oproepen van de  klanten binnenkomen. Meestal bellen ze om iets te wijzigen in hun dossier en vaak ook om door te verbinden met de dossierbeheerder.

Mijn stage bij Accent Industry & Production Vilvoorde

Hallo iedereen,

Sinds het academiejaar 2016-2017 studeer ik aan de Erasmushogeschool Brussel om mijn diploma in de Office Management te behalen. Maar voor het behalen van dit diploma moet ieder student tijdens deze bacheloropleiding een aantal stages lopen. De bedoeling daarvan is dat je je eigen competenties in praktijk brengt.

Dit blogbericht post ik vandaag in het kader van mijn tweedejaars stage, die ik van 25 februari 2019 tot 5 april 2019 heb gelopen bij Accent Industry & Production Vilvoorde.

Accent is geen interimkantoor maar een uitzend-selectiebedrijf dat zich focust op uitzendjobs met optie op een vast contract. De organisatie probeert zowel de kandidaat als de klant tevreden te stellen daarom zoekt Accent non-stop naar die ene job die perfect bij de kandidaat past, en naar de passende medewerker voor elk bedrijf.

Ik ben tweetalig opgevoed en spreek perfect Nederlands en Frans. Maar mijn primaire doelstelling was om mijn Nederlands te verbeteren, zeker op professioneel vlak. Wat bedoel ik daarmee? Wel mijn Nederlands op een formele vorm beheersen. Of het nu schriftelijk of mondeling is.

In het begin dacht ik dat ze mij als een simpele stagiair zouden beschouwen en dat ik alleen moest doen wat de kantoorverantwoordelijke mij vroeg. Ik stelde me veel vragen. Krijg ik voldoende hulp om het takenpakket goed onder de knie te hebben? Zal ik iets nuttigs aanbrengen aan dit kantoor? Zal ik zelfstandig mogen werken? Krijg ik hetzelfde takenpakket als de andere collega’s aanwezig op dit kantoor? Na de eerste week besefte ik dat ik dezelfde taken uitvoerde als mijn andere collega’s. Ik deed dus niet meer of minder dan hen. Dit waardeerde ik enorm.

Ik kreeg op mijn stagewerk een uitgebreid takenpakket die uit verschillende opdrachten bestond, waardoor ik een voorsmaakje kreeg van het werk van een Office Manager. Mijn taak was vooral het tewerkstellen van kandidaten en het ondersteunen van de manager in haar dagelijkse taken en controles. Ik kreeg dagelijks nieuwe vacatures binnen waarop ik moest uitbellen. Ook had ik mijn eigen kandidaten, die ikzelf binnen Accent heb ingeschreven.

Mijn dag begon altijd om 8:30 waar ik altijd eerst mijn elektronische agenda opende. Daar stonden al mijn dagelijkse geplande afspraken met kandidaten. Daarna opende ik mijn mailbox om te zien of ik nieuwe interessante cv’s en/of vacatures binnen kreeg. Met deze nieuwe vacatures ging ik dan uitbellen naar kandidaten via ‘My Tools’, Accent haar eigen computerprogramma. Met dit programma kan je makkelijk opzoek gaan naar alle werkzoekende kandidaten die bij Accent zijn ingeschreven, zo kan je ook een filtercriteria invoeren.

Deze stageplaats is zeker een aanrader voor studenten die een directe contact willen hebben met externe klanten en hun competenties op professioneel vlak willen verbeteren.

Je kan altijd een kijkje nemen op hun website https://www.accentjobs.be/nl , of gewoon binnenwandelen in een Accent-kantoor dichtbij jou! 

 

Stage Cozie

Mijn naam is Palma Sortino, ik studeer aan de Erasmus Hogeschool te Brussel. Ik zit in het eerste jaar Office Management. Ik krijg dit jaar al de kans om in een bedrijf stage te lopen.

Sinds september wisten we dat we stage gingen hebben. Ik heb dan met mijn tante contact opgenomen om te weten of er in het bedrijf waar ze werkt, Engie Electrabel, stagiares werden aangenomen. Ik stuurde haar mijn cv en 1 week later kreeg ik een mail van Engie Electrabel dat ze me gingen contacteren wanneer ze iets voor mij hadden gevonden. De week erna belde Cozie me op om te zeggen dat ze zeer tevreden waren om me als stagiaire te hebben. Ze hebben mijn gegevens gekregen dankzij Engie Electrabel, omdat ze partners van elkaar zijn. Ik kreeg een afspraak met Lore Wostyn, ze werkt in de HR-afdeling. Het sollicitatiegesprek duurde niet lang, het verliep zeer vlot.

Ik was zeer benieuwd over mijn stage. Ik kende het bedrijf niet en wilde meer over leren. Het was ook de eerste keer dat ze een stagiaire namen. Ik vond dat het mijn verantwoordelijkheid was om aan Cozie te tonen wat ik als stagiair kon doen.

In de opleiding Office Management moeten we een aantal vaardigheden bijleren. Daarom werd er gevraagd aan onze mentor om een takenformulier in te vullen. Hij duidde de volgende taken aan: Interne en/of externe communicatie (schriftelijk/mondeling), ICT, vertaling, administratie en receptie & onthaal.

Het was een aangename ervaring en het is altijd een gelegenheid om stage te lopen. Men krijgt de kans om later een job te vinden daarom zal ik het op mijn CV zetten. Ik heb veel over dit bedrijf bijgeleerd. Dankzij de opleidingen heb ik meer inzicht gekregen over het bedrijf en de doelen daarvan.