Stage bij Orange

Dag iedereen!

Ik ben een derdejaarsstudente Office Management aan de EhB. Voor mijn laatste jaar studies was ik op zoek naar een stageplaats waar ik stage zou mogen lopen gedurende 3 maanden.

Na heel (heel) lang te hebben gescrold door verschillende vacatures vond ik bij Orange voor het eerst waar ik naar verlangde: een stage waar ik verschillende disciplines van Office Management mocht uitproberen (administratie, plannen, interne/externe communicatie, managementondersteuning, …).

Voor degenen die het bedrijf Orange niet kennen, het is een wereldwijde aanbieder van mobiele telefonie. Mijn stage vond plaats in hun hoofdkantoor die in Evere (Brussel) gevestigd is.

Ik werkte in het departement Orange Atlas Belgium. Het team bestond enkel uit 12 werknemers maar dit zorgde voor een zeer aangename en familiale sfeer. Het gebouw zelf werd niet lang geleden gerenoveerd waardoor onze bureaus er zeer modern uitzagen.

Het doel van mijn stage was om zo veel mogelijk in praktijk te brengen wat ik tijdens mijn studies geleerd had. Dit is gelukt dankzij mijn toffe collega’s.

Ik nodig jullie zeker uit om mijn korte filmpje te bekijken waarin ik mijn stageplaats presenteer. Jammer genoeg zijn er zeer weinig mensen/ collega’s op het filmpje te zien door dat iedereen vanuit thuis werkte door de COVID-19.
Veel kijkplezier 🙂

A brand new building: Silver Tower

Sinds 3 jaar ben ik tewerkgesteld bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel. De Gewestelijke Overheidsdienst Brussel (GOB) is een van de Brusselse instellingen bevoegd voor de tenuitvoerlegging van het beleid van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. Bijna 1600 medewerkers verdeeld over zes besturen, op vier sites, beheren zeer uiteenlopende bevoegdheden om de Brusselse burgers en ondernemingen een kwaliteitsvolle dienstverlening te bieden in een context van duurzame ontwikkeling en met inachtneming van de waarden van de overheidsdienst.

Een greep uit onze opdrachten:

  • de economische ontwikkeling en het scheppen van werkgelegenheid bevorderen;
  • de openbare ruimte inrichten en de uitrustingen voor mobiliteit en onroerend erfgoed beheren;
  • zorgen voor een kwaliteitsvolle woning voor iedereen;
  • de openbare financiën beheren en de controle ervan organiseren;
  • de plaatselijke besturen organiseren, adviseren en financieren;
  • de GOB doeltreffend vertegenwoordigen in de nationale, Europese en internationale instellingen en de rol van Brussel als hoofdstad van Europa invullen;
  • de acties van de besturen coördineren en de besturen ondersteunen aan de hand van een adequaat human resourcesbeleid en een kwaliteitsvolle infrastructuur.

Ikzelf werk als project assistente op het project “Be Connected”. Het project begeleid de verhuis van ongeveer 1400 Brusselse ambtenaren naar een nieuw gebouw; namelijk de Silver Tower. De Silver Tower is momenteel nog in constructie door Ghelamco. Als assistente van het PMO-team, coördineren we alle sub-projecten (timing, risico’s, validatie,…) die moeten ondernomen worden om de verhuis tot een goed eind te brengen. Deze projecten zijn zeer uiteenlopend; van de indeling en het meubilair van het gebouw tot de implicatie en change management van nieuwe werkmethoden. (NWOW).

http://overheidsdienst.brussels

Stage bij Huxley

Ik ben eerstejaars student Office management op de Erasmushogeschool en in deze blog zal ik het hebben over mijn ervaring als stagiaire bij Huxley. Huxley is expert op het gebied van recruitment. Om klanten te helpen hun zakelijke doelen te bereiken door het beste talent te verbinden met de beste werkgevers en om kandidaten in staat te stellen hun carrière doelen te bereiken door ze te matchen met de beste werkgevers in hun gewenste vakgebied.

Mijn eerste dag had ik een beetje zenuwen. Ik heb in het secundair onderwijs nooit stage moeten lopen dus ik wist niet echt wat ik moest verwachten. Mijn zenuwen waren snel weer weg toen ik toe kwam. Ik heb individueel kennis gemaakt met iedereen en ik kan oprecht zeggen dat iedereen heel vriendelijk en verwelkomend was. De sfeer was zeer rustig, en relax.

De office manager heeft me oprecht gezegd dat ze niet te veel tijd wouden steken in mijn training aangezien ik maar 3 weken bleef, en dat zou verloren tijd zijn, voor hun. De taken dat ze me gaven waren taken om me de hele dag te kunnen bezig houden.

Ik kende iemand die voor dat bedrijf werkt, het is dankzij hem dat ik daar stage heb gelopen. Dankzij het feit dat hij mij een beetje onder zijn vleugel genomen heeft, heb ik toch iets anders kunnen doen dan emails sorteren gedurende 8 uur. Ik mocht deelnemen aan meetings en conference calls. Ik heb zelf kandidaten mogen opbellen, e-mails sturen en receptie doen van kandidaten die toekwamen op het kantoor. Hierdoor heb ik mijn professionele communicatie goed kunnen oefenen.

Stage bij Philips Belgium Commercial

Voor mijn laatste jaar Office Management heb ik stagegelopen bij Philips Belgium Commercial voor de Human Resources. Philips Belgium Commercial houdt zich bezig met bereiken van betere zorgresultaten, nieuwe gezondheidstechnologieën uit te vinden, diagnostieken, behandelingen en nog veel meer. Zij zorgen o.a. voor geavanceerde technologieën zoals medische machines, thuiszorgsystemen en nog veel meer. 

Ze hebben twee kantoren, één in Anderlecht en één in Zaventem. Ik werkte voor de twee kantoren, dus zowel Anderlecht als Zaventem. Als stagiaire hielp ik vooral met de administratieve taken.

Mijn taken waren:

  • documenten klasseren
  • vergaderingen bijwonen (de wekelijkse HR Meeting)
  • contracten en attesten maken
  • contracten, mails en attesten vertalen

Na 3 weken stage, moesten we door de coronavirus thuiswerken. Tijdens mijn 3e week hadden ze alles al geïnstalleerd zodat ik ook thuis kon werken. Het ging dus heel vlotjes. 

 

 

 

 

 

 

Stage Bij Synergie

Ik ben Furkan Çelik, uit het eerste jaar Office Management. Voor dit schooljaar was er een stage voorzien van 3 tot en met 21 februari 2020. Ik heb voor een periode van 3 weken bij Synergie Interimkantoor stage gelopen om mijn kennis op tafel te leggen en een eerste ervaring op te doen als Office Manager. Het interimkantoor waar ik stage liep is gevestigd in Diegem, namelijk Synergie LA Diegem.

Synergie is een interim-organisatie die in België, zowel in Vlaanderen als in Wallonië op meerdere plaatsen gevestigd is met 90 verschillende interimkantoren. Het Hoofdkantoor bevindt zich in Antwerpen. Waar ik stage heb gelopen, zijn er 3 verschillende kantoren. Ik was bij Synergie Diegem Large Accounts, hiernaast bevinden Synergie Diegem interim en Synergie Diegem Careers zich ook in hetzelfde gebouw. Bij Synergie Diegem LA zijn er verschillende departementen. Een van hen houd zich bezig met de binnenkomende vacatures en de sollicitaties. Hierbij als er vacatures zijn waarbij geen sollicitaties binnenkomen, gaan ze zelf opzoek naar potentiële kandidaten via VDAB of Actiris.

Synergie heeft een programma, waar zij op hun agenda naar alle sollicitaties en mails terecht kunnen. Ze hebben ook een website waar dat ze vacatures delen, waarbij kandidaten online kunnen solliciteren en de vacatures kunnen bekijken. De vacatures die op de webpagina van de instelling verschijnen, zijn van verschillende bedrijven. Deze sollicitaties komen dan in de algemene mailbox van het departement LA terecht. Op basis van wekelijkse taakverdelingen zet elke medewerker zijn of haar naam bij de binnengekomen mail op de database dat ze gebruiken. Opdat iedereen zijn werk snel en efficiënt kan uitvoeren en geen verwarringen ontstaan. Op het programma hebben ze voor elk bedrijf met wie dat ze werken een aparte map aangemaakt, zodat elke mail na de behandeling onder de juiste map kan verplaatst worden. Als er een afspraak is, dat kan dan op de agenda geverifieerd worden. Daarnaast is er nog een balk voor belangrijke contactpersonen in het bedrijf zelf, zoals: de facility manager, de payroll consultant, branch manager, …

Het was een zeer leerrijke stageperiode, ik heb enorm veel bijgeleerd dankzij de hulp van mijn collega’s en een goed studieprogramma voor mijn stage. Tijdens mijn stage heb ik vooral telefoons beantwoord in verband met sollicitaties die binnenkwamen voor de schoonmaakvacatures. Daarnaast belde ik zelf de sollicitanten op, om hen vragen stellen of om hun cv op te vragen. De kandidaten die geen cv bij hun sollicitatie voegden, kregen van mijn een mail waarbij ik hun cv vroeg om door te sturen. Hierna behandelde ik de sollicitaties zo snel mogelijk af, en tot slot stelde ik de kandidaten met een aantrekkelijke mail voor aan mijn collega’s voor de gesolliciteerde job. Tijdens de afwezigheid van mijn collega’s, wegens vergadering of klantenbezoek buiten het kantoor beantwoordde ik de binnenkomende telefoons. Vervolgens nam ik de gegevens van bellers en informeerde ik de uitzendkrachten dat mijn collega’s hen terug zouden contacteren.

Tot slot stel ik voor aan allen die een leerrijke ervaring willen opdoen, om bij het interimkantoor Synergie stage te lopen.

Hoe COVID-19 mijn studentenleven heeft veranderd

Ik ben mijn stage begonnen bij DHL Pharma Logistics in Huizingen. Omdat ik studente 3 OM ben mocht ik een stage van 12 weken uitvoeren, waar ik echt naar uit keek.

2 weken na het begin van mijn stage werd deze stopgezet wegens COVID-19. Dit virus is ontstaan in Wuhan (China) en is zeer gevaarlijk voor o.a. de luchtwegen van de mensen. Enkele symptomen hiervan kunnen koorts, keelpijn, ademhalingsproblemen en vermoeidheid zijn.

Als student zijn dit geen gemakkelijke tijden. We moeten nu onze lessen online volgen, onze examens online afleggen en ons werk- & privéleven goed organiseren om alles in balans te houden. Hierdoor toon ik u graag wat ik tijdens deze coronatijden doe in plaats van stage te lopen, wat ik doe voor school en tijdens mijn vrije tijd.

Als student in Quarentaine

Beste medestudenten.
Mijn naam is Ludivine Leclercq en ik ben derdejaarsstudent Office Management. Ik heb normaal gezien stage van 2 maart tot en met 22 mei maar deze werd stopgezet op 23 maart door het coronavirus.

Ik heb dus als opdracht gekregen om een video te maken waar ik, als student, toon wat ik tijdens deze lange periode heb gedaan. Omdat ik normaal gezien stage heb heb ik nu geen les en is het makkelijk om mij te vervelen. In deze video zien jullie enkele activiteiten die ik heb gedaan tijdens deze lockdown.

Ik heb enkele mondmaskers gemaakt voor mezelf en mijn familie, ik heb aan enkele virtuele infodagen deel genomen en, de activiteit die ik het meest heb gedaan: boeken lezen.

Geniet van deze video.

Ludivine Leclercq

Blog stageplaats

Ik volgde stage in American Tobacco. Deze is gelegen op de Nieuwe Gentsesteenweg nummer 21. Zij specialiseren zich in de verkoop van tabaksproducten en producten die deze vervangen (vape).

De functie die ik beoefende was als student van de HR manager. Deze functie werd mij toegekend om twee redenen: Ik had zelf verzocht om in de afdeling HR gezet te worden en mijn stagementor is de HR manager van het bedrijf.

In deze functie kwam ik vaak in contact met klanten en andere stakeholders van het bedrijf. Dit is iets waar ik al ervaring in wou doen. Je krijgt geen tweede kans om een goede eerste indruk achter te laten. Dus het is beter om dit direct al in je stages te oefenen.

Ik werkte ook met alle bekende computer applicaties. Hiermee bedoel ik: Word, Excel, Powerpoint en Outlook. Outlook was redelijk nieuw maar met de andere 3 was ik al redelijk bekend.

Het gebouw waarin British American Tobacco gelegen is wordt ook gedeeld met andere bedrijven. Daarom krijg je dus een paskaart om bepaalde deuren te kunnen openen. Deze paskaart gaf mij toegang tot het derde verdiep (hier  zijn de bureau’s van American Tobacco gelegen) en de kelder (hier liggen extra materialen).

Er was een variatie tussen 3 talen (Nederlands, Frans en Engels) in het bedrijf. Maar de taal waarmee ik het meest in contact kwam was het Nederlands. Engels werd vooral gebruikt om te communiceren met klanten van andere landen. Hetzelfde argument kan gemaakt worden voor het Frans.

Ik raad het jullie echt aan om stage te volgen in British American Tobacco. Maar als je hier nog steeds over twijfelt kan je foto klikken om naar hun website te gaan.

Life During Quarantine

Dag iedereen, mijn naam is Da Costa Shekina en vandaag ga ik het hebben over mijn quarantaine ervaring en hoe ik ermee ben omgegaan. Het was een zeer speciale ervaring want zoiets is nog nooit gebeurd en ik wist niet hoe ik dit ging aanpakken. In het begin bleef ik vaak thuis en speelde ik online met mijn vrienden, maar na een tijd kon ik het niet laten om naar buiten te gaan, mijn lichaam moest bewegen. Samen met mijn broertje zijn we voorzichtig een aantal keren gaan sporten, maar altijd met de nodige afstand. Het was allemaal een moeilijke ervaring deze situatie maar het is belangrijk om van iets negatiefs iets positiefs te maken.

foto tijdens de quarantaine