Stage Cozie

Mijn naam is Palma Sortino, ik studeer aan de Erasmus Hogeschool te Brussel. Ik zit in het eerste jaar Office Management. Ik krijg dit jaar al de kans om in een bedrijf stage te lopen.

Sinds september wisten we dat we stage gingen hebben. Ik heb dan met mijn tante contact opgenomen om te weten of er in het bedrijf waar ze werkt, Engie Electrabel, stagiares werden aangenomen. Ik stuurde haar mijn cv en 1 week later kreeg ik een mail van Engie Electrabel dat ze me gingen contacteren wanneer ze iets voor mij hadden gevonden. De week erna belde Cozie me op om te zeggen dat ze zeer tevreden waren om me als stagiaire te hebben. Ze hebben mijn gegevens gekregen dankzij Engie Electrabel, omdat ze partners van elkaar zijn. Ik kreeg een afspraak met Lore Wostyn, ze werkt in de HR-afdeling. Het sollicitatiegesprek duurde niet lang, het verliep zeer vlot.

Ik was zeer benieuwd over mijn stage. Ik kende het bedrijf niet en wilde meer over leren. Het was ook de eerste keer dat ze een stagiaire namen. Ik vond dat het mijn verantwoordelijkheid was om aan Cozie te tonen wat ik als stagiair kon doen.

In de opleiding Office Management moeten we een aantal vaardigheden bijleren. Daarom werd er gevraagd aan onze mentor om een takenformulier in te vullen. Hij duidde de volgende taken aan: Interne en/of externe communicatie (schriftelijk/mondeling), ICT, vertaling, administratie en receptie & onthaal.

Het was een aangename ervaring en het is altijd een gelegenheid om stage te lopen. Men krijgt de kans om later een job te vinden daarom zal ik het op mijn CV zetten. Ik heb veel over dit bedrijf bijgeleerd. Dankzij de opleidingen heb ik meer inzicht gekregen over het bedrijf en de doelen daarvan.

 

Stage lopen in Paul Brien ziekenhuis

Als eerstejaarsstudent Office Management in het Erasmushogeschool Brussel kregen we de mogelijkheid om een stageperiode van 3 weken te lopen en dit van maandag 4/02 tot en met vrijdag 22/02. Voor mijn stage ging de voorkeur uit naar de dienst Stomatologie in Paul Brien Ziekenhuis die gelegen is in Schaarbeek.

Ik ging ervoor met ogen dicht omdat ik enerzijds gebeten was door nieuwsgierigheid omdat ik persoonlijk het ziekenhuis niet kende en anderzijds omdat ik graag het beroep van medisch secretaresse wil beoefenen. Ik wist namelijk niet precies wat het beroep zou inhouden dus was het voor mij de kans om het te kunnen doen. Bovendien sprak het taalaspect mij aan omdat je in een ziekenhuis alle talen en allerlei culturele achtergronden kan tegenkomen. Ik ben graag in contact met mensen en sta open voor anderen. Ik vond dat ik in mijn element lag omdat ik zonder probleem kon hulp bieden aan patiënten en externe personen. De functie medisch secretaresse speelt een belangrijk rol in het ziekenhuis, je bent de rechterhand van tandartsen in mijn geval.

Ik had een aangenaam en leuk team wat ik heel belangrijk vind bij een dienst of bedrijf. De sfeer speelt een grote rol bij de mens want hoe beter de sfeer hoe graag je gaat werken. Ik was heel goed verwelkomt door mijn collega’s en keek er naar uit!

Stagelopen is een unieke kans om u persoonlijk te kunnen ontwikkelen, ervaring op te doen en waar je ontzettend veel bijleer. Op die manier opent het je deuren van het bedrijfsleven. Het heeft mijn ogen geopend op wat ik wil en wat ik niet wil. Ik weet zeker en vast dat ik op de juiste richting zit en dat ik het graag doe. 

Narjis Madani

 

The Council for Alien Law Litigation : almost one year

 

Where has the time gone by hein???

I cannot believe it, it’s almost been a year (in 21 days to be precise) since I became the secretary of our First chairman.  It all started with a simple request and a yes. All I really wanted was to gain some insight and crawl for a couple of weeks in the skin of an “officer manager” in order to gain some experience .

Like I’ve explained during one of my previous post I used to be a “registry officer”. I really liked my previous jobrole but felt ready career wise for a new challenge and thought that this opportunity would make me gain the experience required. The old secretary had found a new job so I jumped on the occasion to make myself usefull and be an added value. Little did I know that after two months the First chairman and my new manager wouldn’t want me to leave 🙂 (never be afraid to create opportunities for yourself guys you never know what door your eagerness to learn open!) 

So as of now I am in charge not only of my personal and work agenda but I also manage the agenda of our First chairman. I read his mails on daily basis and reply to those I can. I prepare his monthly meetings and those of all the presidents of the Council. I also help organise several events like our yearly ‘quiz night’. I answer many phone calls and make a lot of lunch and dinner reservations. One thing I’ve come to realize the last couple of months is that an “officer manager” should be quick to adapt to various scenes and situations and be a good listener.

“What is it that you love the most about your job you may ask?”. Well, except for also being the one who makes the coffee all the rest!

 

 * On the left First Chairman on the right chairmen of CALL


 

Van management assistant tot office manager!

Hallo allemaal! 

Ik ben er weer, hopelijk voor de allerlaatste keer. Binnenkort zwaai ik af met mijn diploma office management op zak!  Ik heb gedurende deze drie jaren heel veel bijgeleerd en mezelf laten evolueren van een goede management assistant naar een ras echte office manager. Het waren drie zware jaren maar ik blik met een grote glimlach terug op deze mooie ervaring.
Met een lach, en af en toe een traan, een grote motivatie en een goeie portie goesting in de toekomst sluit ik dit hoofdstuk van mijn carrière af. 

Bedankt EHB om dit verhaal zoveel kleur te hebben gegeven en wie weet tot binnenkort! 😉
 

Goodbye: vector isolated illustration. Brush calligraphy, hand lettering. Inspirational typography poster

Mijn stageplaats

Mijn naam is Chedli Al Massaoui. Ik ben een student Office Management in het eerste jaar aan de Erasmushogeschool Brussel. Anders dan de meeste opleidingen in het hoger onderwijs, werden mijn medestudenten en ik verplicht om al vroeg in de opleiding een stage van drie weken te volgen, tenminste als we wilden slagen voor het opleidingsonderdeel Stage 1 en POP.

In het jaar 2017-2018 werkte ik als kuisman bij Tribes in Zaventem. Ik kwam vaak in contact met de managers van Tribes, Isabelle Palomo en Farah Odda. Ik zag hoe dat zij te werk gingen en wat hun job inhoudt. Van wat ik kon zien vond ik hun job interessant, ik merkte op dat je veel in contact moest komen met mensen en dat je meerdere talen moest gebruiken. Dankzij deze studentenjob wist ik dat deze job in Real estate mij zou interesseren.

Ik begon mijn zoektocht bij Think And Go, maar ik kreeg snel een negatief antwoord. Via mail hebben zij mij laten weten dat ze geen stagiaire nodig hadden voor 2019 omdat ze al met genoeg waren. Ik gaf niet op dus zocht ik verder. Daarna kwam ik bij HP terecht, maar daar kreeg ik ook een negatief antwoord. Hier zeiden ze dat ze geen stagiaire aanwerven voor een zo korte periode. Kort daarna contacteerde ik Actief Interim, hier kreeg ik een gelijkaardig antwoord, maar ze zeiden dat ik volgend jaar wel welkom zou zijn voor een stage van 6 weken of meer. Na reflectie dacht ik opnieuw aan mijn studentenjob die ik vorig jaar had gedaan. Ik vond Tribes heel interessant, dus besloot ik om met hun contact op te nemen. Ik wist dat mijn moeder goed bevriend was met de managers omdat ze in dezelfde sector werkt, dus vroeg ik haar hun e-mailadres en telefoonnummer.

Nadat ik hun een mail heb gestuurd kreeg ik na enkele dagen een telefoon van Farah Odda. Ze bevestigde mijn stage en vroeg mij wanneer ik vrij was voor een sollicitatiegesprek. Tijdens het sollicitatiegesprek vertelde zij mij hoe het bedrijf in elkaar zit, wat haar job werkelijk inhoudt en wat mijn taken zullen zijn tijdens de 3 weken. Wat ik interessant vond aan mijn taken was dat ik verschillende talen zou moeten gebruiken en dat ik veel contact zou hebben met anderen. De stageperiode lag vast. Deze zou 3 weken duren: van maandag 4 februari tot vrijdag 22 februari.

Ik hoop dat dit stageplaats mij veel gaat bijleren. Het regelmatig beantwoorden van mails en telefoons zullen ervoor zorgen dat mijn Nederlands en Engels zullen verbeteren. Met meer sociaal contact hoop ik minder verlegen te zijn en meer open te zijn om gesprekken te voeren met anderen.

Mijn vrezingen voor dit eerste stage in de Real estate sector is het verveling van het kantoorleven, het administratieve deel van het werk en het missen van verschillende uitdagingen.

Administratie

Dagelijks had ik administratieve taken. Ik kreeg een computer van het bedrijf waarop ik allerlei dingen moest doen zoals Excel bestanden maken, word documenten opmaken en het facebook pagina van het bedrijf beheren. Elke dag moest ik wel is op het facebook pagina gaan en quotes posten. Het waren niet zomaar quotes. Die quotes gingen over maandag en vrijdag. Voor maandag was het een quote die niet vulgair was en die niet over religie ging. Een van de quotes die ik gepost heb op facebook was ‘Merry Mondayand Happy New Week’ en dat deed ik ook voor vrijdag. Deze quote moest ik niet elke ochtend posten wanneer ik op mijn stage aankom. Op facebook heeft u een knop waar je de quotes of afbeeldingen die u wilt posten kunt beheren, daarmee wil ik zeggen dat je zelf kan regelen wanneer je de quotes wilt posten. Ik moest de quotes elke maandag en vrijdag om 08u00 posten voor heel de maand februari en maart.

Daarnaast moest ik ook Excel bestanden maken van bedrijven en hun adres waar wij in de loop van het week naartoe zullen gaan en flyers uitdelen van Tribes. Op de flyers staat er waar Tribes gelegen is en wat ze eigenlijk doen. Ik moest dan ook het Excel bestand afprinten zodat het eenvoudiger was om de bedrijven terug te vinden.

 Vergaderzalen

Dit is één van de taken van de receptie. De receptie heeft een programma waar zij kunnen zien hoeveel vergaderingen plaats zullen vinden voor heel de maand en om hoelaat ze plaats zullen vinden.  Mijn stagementor is degene die de gehuurde vergaderzalen in het programma plaatst. De hostessen moeten ervoor zorgen dat vergaderzalen in orde zijn en geplaatst worden volgens het wil van de klant. Tijdens mijn stageperiode moest ik met 1 van de hostessen mee om verschillende vergaderzalen in orde te brengen voor de klant omdat zij dat niet alleen kon doen, je moet daarvoor met minstens 2 personen zijn. 

Stage bij WoWo Community

Mijn naam is Bonnette Uwera en ik ben een student Office Management, in het eerste jaar aan het Erasmus Hogeschool te Brussel. Om voor het opleidingsonderdeel ‘POP en stage 1’ te slagen, zijn we verplicht om gedurende een periode van 3 weken stage te lopen. 

Ik heb de kans gekregen om stage te lopen bij WoWo Community. Met een bereik van meer dan 30.000 vrouwen over de hele wereld en 15 communicatiekanalen is WoWo Community het eerste professionele net van vrouwelijke ondernemers en projectleiders in België. 

De missie van het netwerk is om vrouwelijke ondernemers en projectbeheerders zichtbaar te maken zodat ze zelfvertrouwen krijgen en hun talenten inzetten, wat ze ook zijn. WoWo Community wilt hen begeleiden en in waarde schatten zodat ze het pad van financiële en emotionele autonomie vinden, omdat dat het systeem is van vrijheid. 

Mijn takenpakket bestond vooral uit administratieve taken. Ik hield mij bezig met het klasseren, telefoon opnemen, mails beantwoorden, klanten begeleiden tot de juiste persoon etc..

In het algemeen vind ik dit een zeer geslaagde stageperiode. Ik heb veel bijgeleerd, leuke mensen leren kennen en vooral mijn talen kunnen bijschaven. Ik ben heel dankbaar voor mijn stageplaats. Het is met een tevreden gevoel dat ik deze stages kan afsluiten. 

Stage Onze-Lieve-Vrouwinstituut

Hallo

Ik ben Esma Acar en studeer Office Management aan de Erasmushogeschool Brussel. In het kader van mijn opleidingsonderdeel Stage 1 en POP heb ik een drieweekse stage gevolgd in Onze-Lieve-Vrouwinstituut te Sint-Genesius-Rode. 

Onze-Lieve-Vrouwinstituut is een school met drie verschillende afdelingen. Ik heb in het departement van Secundair Onderwijs stagegelopen. Ik ben ook een oud-leerling van het OLV. Het was een goede ervaring om daar als iemand van het “personeel” bij te horen en te werken. 

Ik had redelijk gevarieerde taken en heb op verschillende plaatsen gewerkt. Ik heb veel aan telefoon gesproken. Soms was het moeilijk om met ouders te communiceren, maar ik probeerde mijn professionele houding te behouden. 

Een van de onderdelen in mijn takenpakket was IT. Het was een van mijn favoriete omdat ik graag tabellen maak en bezig ben achter de computer. Ik heb analyses moeten doen en enquêtes verwerken. Daarvan heb ik een presentatie gemaakt en voorgesteld aan mijn mentor. Mijn mentor was ook de algemene directeur. 

Naast mijn gewone takenpakket had ik extra bijkomende taken zoals de voorraad controleren, bestellingen plaatsen en affiches ophangen. 

Het was een zeer geslaagde stage. Ik kreeg ook zeer positieve feedback van mijn collega’s en mijn mentor. Mijn volgende stage zou ik in een tertiare sector willen lopen, maar ik weet niet precies wat. 

Met vriendelijk groeten

Acar Esma

Stage ervaring AZ Jan Portaels

Mijn naam is Noura Boumedian. Ik ben een eerste jaarstudent in Office Management. In het kader van de opleiding kregen we de kans om 3 weken stage te doen in een stagebedrijf naar keuze. Op deze manier kunnen we ons goed voorbereiden in de bedrijfsleven als een office manager. Waarbij we de kennis en vaardigheden vanuit de opleiding in praktijk kunnen uitoefenen. 

Mijn stage nam plaats aan AZ Jan Portaels ziekenhuis, het is namelijk een regionaal ziekenhuis gelegen in Vilvoorde. 

Ik heb de kans gekregen om bij verschillende diensten te staan namelijk in de preoperatieve consultaties, fysische geneeskunde, Diabetisch dienst en ombudsdienst. Het was voor mij een zeer leerrijke stage ervaring. Ik werd daar zeer goed ontvangen.

Stage !

Mijn takenpakket waren zeer gevarieerd het was vaak afwisseling. Ik moest de telefoon opnemen en dokters contacteren. Af en toe moest ik ook doorverbinden bij de juiste afdeling. Ik mocht afspraken boeken en regelen. Ik heb ook met nieuwe software gewerkt namelijk, C2M, Oaze en Hospiview.

Dankzij mijn stage ervaring kreeg ik ook de kans om door te groeien en ook om veel zaken bij te leren. Ik ben zeer tevreden over mijn stage. Iedereen was zeer vriendelijk en behulpzaam. Als ik een vraag had waren ze altijd open om me te helpen. Mijn mentor was ook zeer behulpzaam. Ik zou ook andere aanraden om daar ook stage te doen.

Stage ervaring bij Vivaldis Interim Louise

Ik heb drie weken stage gelopen bij Vivaldis Interim in de Louizalaan in het eerste jaar office Management van 4 tot 22 februari. Mijn gevarieerde hoofdtaken waren :

  • Mensen opbellen om een update te doen van hun fiches
  • Vragen wat ze precies als werk zochten,…
  • Zelf kandidaten zoeken
  • Inschrijvingen doen
  • Matchings doen tussen bedrijven en kandidaten
  • Teksten en mails in het Nederlands en het Frans vertalen
  • Kandidaten aan bedrijven voorstellen en online sollicitaties regelen.

Vooraleer ik met mijn stage begon was ik heel nieuwsgierig omdat ik niet wist wat ik kon verwachten en hoe het met mijn collega’s ging verlopen. Ik was ook bang omdat ik hier meer verantwoordelijkheden ging krijgen zoals de mensen bellen, mensen inschrijven, …

Maar ik keek er ook heel erg naar uit omdat ik wist dat ik door iets uitdagend te doen ik hieruit kon groeien. Ik was ook enthousiast om met zo’n leuke stagementor te werken..Ik vind het wel jammer dat het maar 3 weken waren, ik begon net alles onder de knie te hebben.

Ik ben uiteindelijk zeer tevreden met mijn stageplaats, ze waren zo lief en deden alles om me te helpen. Ik moest altijd eerst observeren en notities nemen en mocht dan zelf aan de slag. Ze gaven altijd feedback over alles wat ik deed waardoor ik uit mijn fouten kon leren. Ze waren heel attentief en kwamen altijd kijken of alles in orde was. Ik raad deze stageplaats zeker aan ! 

Ik heb gemerkt dat ik effectief zelfstandig kon werken en heel snel bijleer. Ik heb door deze ervaring meer zelfvertrouwen gewonnen en ben nu niet meer bang om mensen op te bellen, het is zelfs mijn lievelingstaak geworden. Ik ben dankzij deze stage echt geëvolueerd, daarom zou ik mijn stagementor graag willen bedanken voor al het geduld dat ze met mij heeft gehad. Het toppertje is dat ze op het einde van mijn stage me zelf hebben voorgesteld om bij hun als jobstudent te komen werken.

Auteur: Léa Willemse van 1OM b 

Vivaldis Interim Louise

Hilton Grand Place stage

Ik ben Robine Lusiya-Nasi een eerstejaarsstudent in de opleiding Office Management. Ik volg deze richting op de Erasmushogeschool. In de opleiding Office Management krijgen de studenten in hun drie studiejaren een stageperiode. Op 03 februari tot en met 22 april zal ik stagelopen in een bedrijf, door stage te lopen krijg ik een idee over de werkomgeving van een Officemanager. We kregen de kans om zelf een stageplaats te kiezen. Voor mij was het niet een lange zoektocht. Ik wist al waar ik stage wou lopen. Ik heb mijn stageplaats niet actief gezocht. Omdat ik verschillende keren al een studente job heb mogen uitoefenen in Hilton Grand Place Brussels maar in de housekeeping-afdeling. Na een telefonisch contact en mails met mevrouw Clémence Gilbert de verantwoordelijke van de HR-afdeling kreeg ik de kans om op gesprek te gaan. Om de documentatie in orde te brengen en de mijn verwachtingen te bespreken. Ik heb in mijn secundaire opleiding Business Support stagegelopen in verschillende bedrijven, stagelopen was niet iets nieuw voor mij. Ik vind dat altijd leuk om nieuwe ervaringen op te doen en de kennis dat je op school krijgt in praktijk te brengen. Ik wil zoveel mogelijk nieuwe taken leren.

Ik keek erg uit naar deze nieuwe stage. Tijdens mijn bespreking met Clémence hebben we het takkenpakket besproken. Er waren heel veel taken dat ik nooit had uit gevoerd. Omdat ik al stage-ervaring heb opgelopen wist ik al ongeveer wat met te wachten stond. Zoals zorgen voor het postverkeer in het bedrijf, mails beantwoorden, klassement, telefoon opnemen enz.…. Ik wou tijdens deze stage echt mijn talen bijschaven. Een Hilton is een geschikt bedrijf om dit te doen aangezien dat ze werken met verschillende nationaliteiten. De voertaal in Hilton is het Frans of het Engels. Ik wil ook tijdens deze stage zelfstandig leren werken en groeien in soft-skills en mijn mening leren uiten.