Werken als administratief medewerker bij stad Leuven

In maart 2013 startte ik mijn job als administratieve medewerker bij stad Leuven. Zo spannend dat het was om er, 6 maanden na het examen, eindelijk te kunnen beginnen werken. Want stad Leuven is een zeer gekende stad. Denk maar aan de universiteit en de hogescholen, waardoor Leuven de bijnaam ‘Studentenstad‘ heeft vergaard. Maar Leuven is zeker ook gekend door de gezondheidszorg in onze ziekenhuizen en de technologiebedrijven zoals IMEC. Al denk ik zelf dat Leuven ook wel gekend is als ‘Bierstad’ met de hoofdzetel van de brouwerij van AB InBev.
Leuven heeft ook een zeer rijke geschiedenis en natuurlijk ook vele mooie bezienswaardigheden, zoals het stadhuis, het groot en klein Begijnhof, de Sint-Pieterskerk en nog vele anderen. 

Stadhuis van Leuven in de sneeuw op 2 maart 2018

 

Gedurende mijn nu al 5 jaar durende carrière bij stad Leuven heb ik al enkele directies en diensten mogen ontdekken. Zo ben ik gestart met werken op de sportdienst, daarna overgegaan naar een kinderdagverblijf, om dan via de dienst begraafplaatsen, nu te komen tot de directie Algemene Zaken. Deze directie is gevestigd op de 5de verdieping in het stadskantoor van Leuven, in de buurt van het station van Leuven. 
Op deze verdieping zit onze directie niet alleen, want ook de burgemeester en schepenen hebben er hun kantoren. Alsook de kabinetsmedewerkers en de stadssecretaris en adjunct-stadssecretaris. 

Het stadskantoor van Leuven in de ochtend.

 

 

Als  administratief medewerker binnen de directie Algemene Zaken ben ik mee verantwoordelijk voor de administratie die komt kijken bij GAS-boetes. Zo zijn er de GAS-boetes voor overlast (bv. wildplassen, huisvuilzakken voetbal, …), maar ook de GAS-boetes voor verkeer. En ik ben vooral bezig met deze laatste soort en dit doe ik samen met mijn collega’s Magali, Nicky, Gerryt, Maarten en Charlotte. Onze taak is vooral de opvolging van dossiers van bestuurders die door een zone red

De directie Algemene Zaken is gevestigd op de 5de verdieping in het stadskantoor.

en waar een C3-bord hangt van verboden toegang in beide richtingen. Een ANPR-camera registreert de voertuigen die toch door deze zone reden en daar eigenlijk geen toegang toe hadden. In Leuven staan er op dit moment een 40-tal ANPR-camera’s.  

 

De opvolging van de dossiers houdt in dat we de boetes nakijken, eventuele fouten eruit halen, de boetes printen en verzenden. Maar ook het toevoegen van het verweer van bestuurders,  tegen de boetes, in hun dossier(s). Verder houd ik mij persoonlijk ook bezig met de ontvangen betalingen om deze te koppelen aan het juiste dossier. Daarnaast houd ik me ook bezig met de GAS-dossiers HoReCa. In deze GAS-dossiers worden boetes opgelegd voor het bijvoorbeeld zich niet houden aan de geluidsnormen in de café’s. 

Mijn ‘eiland’, waar ik met mijn collega’s de dossiers verwerk.

En ik houd me ook bezig met de opvolging van de aanvragen voor Openbaarheid van Bestuur. 
Dat zijn de voornaamste taken waar ik nu mee bezig ben. 

Mijn werkgever, Stad Leuven,  is een fijne werkgever. En Leuven is ook een fijne stad om in te wonen. En ook al is Leuven eeuwenoud, Leuven is zeker nog steeds springlevend!